torsdag 12 december 2013

Janssons frestelse

Inget julbord utan Janssons frestelse. Skulle jag vara tvungen att välja mellan julskinka och Janssons frestelse så skulle jag lätt välja Jansson, och så här gör jag min Janssons frestelse. 
Janssons frestelse
5-6 portioner
 
1 kg vinterpotatis
3 gula lökar
ca 25 ansjovisfiléer
2dl vispgrädde
1 dl mjölk
Ströbröd
2 msk margarin
 
Gör så här
Skala potatis och lök
Skär löken i tunna skivor och fräs den i lite matfett
Skär potatisen i tunna strimlor
Varva potatis, lök och ansjovis i en ugnsfast form
Börja och sluta med potatis
Häll över hälften av grädden/mjölken och
lite av ansjovisspadet
Strö över lite ströbröd och
lägg små klickar margarin överst
 
Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 45 minuter
Häll på resten av grädden/mjölken i slutet av gräddningstiden
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar