torsdag 15 februari 2018

En egen food truck

När vi var på Nya Zeeland slogs jag av hur lätt det verkade vara att driva företag där. Överallt fanns det food trucks där det såldes allt från kaffe till smoothie bowls.



Tänka vad smidigt att kunna ta med sin vagn dit kunderna finns. 
Till stranden på sommaren, köpcentret en lördag och till arenan vid en stor match. 
Här hemma är det mest korvvagnar man ser. Och matvagnar på marknader och festivaler, förstås.
Suget att starta eget blir ju inte mindre av att läsa sista delen i feelgoodtrilogin om det Lilla bageriet på strandpromenadenDär det egna företagandet beskrivs, kanske inte som ett liv på rosa moln för hon råkar ju ut för en hel del missöden och problem, men fritt och tillfredsställande :

Men jag antar att det är en djungel av regler och en hel massa ansökningar av olika de slag här hemma som ska till för att kunna driva ett sådant företag. 
Och säkert inte lönsamt.
En dröm som förmodligen aldrig kommer slå in :( Mest för att drömmen inte är starkare än motviljan att rodda i alla regler och krav för att driva en food truck.

Men tänk vad mysigt det skulle vara...



4 kommentarer:

  1. Du får passa på att handla i food trucks när du är i stockholm för här vimlar det av dem. Jag har också drömt om dem ibland men då vill jag ha en någonstans där det är varmare än här, stå där med kallras in genom luckan... Nej tack :-)

    Låter som en mysig bokserie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när du lägger fram det så, så kanske det ändå inte är så mysigt 🌬🌧🌩

      Radera
  2. I Stockholm är de faktiskt på stark tillbakagång. Tyvärr. Dyra parkeringsplatser är tydligen en av orsakerna... Fast jag gillar idén, kör så kommer jag och äter hos dig i sommar:)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är välkommen 😊
      och då är kanske risken för kallras inte så stor 😜

      Radera