onsdag 29 augusti 2018

Supersnabb thaigryta

Hur är det, har ni kommit in i vardagsrutinerna igen efter sommarledigheterna? Kanske det ingår hämtning och lämning på förskola och fritis i rutinerna och sedan skjutsa på aktiviteter på kvällen? Kan tro det är rätt körigt för många nu när vardagen, med allt vad det innebär, har kört igång igen. Kanske jag kan bidra till att underlätta lite i vardagen med ett supersnabbt vardagsrecept :)
För min egen del har jag mest mig själv att tänka på numera när barnen är vuxna. Hur skönt är inte det!? Så i mitt fall stressade jag iväg på ett yogapass igår direkt efter jobbet. Landade på mattan och kopplade bort alla bekymmer. 
När jag kom hem var maten redan lagad och jag kunde efter att ha ätit sjunka ner i tv-soffan, mätt, nöjd och avslappnad :)
Men idag är en annan dag och det står handling på "att göra listan" för min del efter jobbet. Fast även det är faktiskt en slags avkoppling, då jag numera i lugn och ro kan gå och titta och plocka i hyllorna utan barn som är trötta, sura och hungriga. 
Helt klart en behaglig tid att njuta av, när barnen växt upp och klarar sig själva.

 Och här kommer receptet...

Supersnabb thaigryta
4 portioner 

0,5 purjolök
10 g färsk ingefära
1 citrongräs
400 g blandfärs
0,5-2 tsk sambal oelek
2 msk fisksås
400 ml kokosmjölk
100 g färsk spenat
Till servering
Jasminris, limeklyftor och hackade jordnötter

Gör så här
Skölj och skiva purjolöken
Skala och riv ingefäran
Banka på citrongräset med skaftet på en kniv, 
dela i två delar
Bryn blandfärsen och ingefäran i en matsked matolja
 Tillsätt sambal oelek 
(välj själv mängden beroende på hur stark du vill att thaigrytan ska bli)
Tillsätt purjolök, citrongräs, fisksås och kokosmjölk
Sjud i 5 minuter
Tillsätt spenaten precis på slutet
Plocka ev ur citrongräset innan servering och 
servera med jasminris, jordnötter och lime 

Ha en bra dag!

2 kommentarer:

  1. Rutinerna verkar vara sega att få igång här hemma och då har vi inga barn att tänka på, som bor hemma. Men jag tänker att jag ska få igång dem väldigt snart, för jag börjar tröttna på vårt hattande med maten. Receptet verkar både gott och perfekt, så det kanske kan få landa på våra tallrikar en kväll

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju lätt så under somrarna, då man ofta är ute på olika trevligheter, att man tar dagen lite som den kommer och äter när andan faller på. Ofta på något snabbmats-hak, café eller restaurang. Och är man hemma när andan faller på så gapar ofta kylen tom eftersom man inte har varit hemma och kunnat fylla på :)
      Det är helt klart lättare, enligt mig, att laga välkomponerade måltider när det är vardag och rutinen är att planera sina måltider och handla i förväg till det man ska äta under veckan.
      Men så är det ju det där med att komma in i rutinerna igen... ;)

      Tycker absolut att du ska prova receptet vid tillfälle. Det blev en riktigt bra kombo mellan hettan i grytan, saltet från jordnötterna och syrligheten från limen.

      Ha det gott! Kram Birgitta

      Radera