måndag 17 december 2018

Julig sallad

I morse vaknade jag upp till ett vitt vinterlandskap :) Riktigt vackert med snö på träden och det blir så fridfullt på något vis när snön lägger sig som en ljuddämpare.
Helgen blev riktigt lyckad med föräldrar och svärföräldrar som var här på julbord. Jag gjorde det enkelt för mig och beställde catering. Ett litet julbord som jag kompletterade med gravad lax och hovmästarsås och ostkaka med grädde och sylt. Annars fanns allt med från sylta och rödbetssallad till revben och kokt rödkål. 
Allt var väl tilltaget, så det även räckte till en liten brunchbuffé för svärföräldrarna som sov över, och det smakade som det skulle (inga smaksensationer direkt med ett traditionellt julbord), utom möjligen Janssons frestelsen som de kunde ha haft lite mer ansjovis i. Men ett extra plus istället för deras limesill som är riktigt bra. 
Så är/bor ni i Finspångstrakten kan jag absolut rekommendera Stjärnborgs kök för catering av julbord. 


Det jag över lag saknar på julborden är grönsakerna. Hur brukar ni göra, har ni med någon sallad/grönsaker på julbordet. Förutom rödbetssalladen, då ;) 
Vill ni ha ett grönt alternativ på julbordet så kommer här ett recept på en julsallad med brysselkål, morötter, rädisor och granatäpplekärnor som med en frisk vinägrett passar bra till revbenen och köttbullarna.

8 bufféportioner

500 g brysselkål, färsk
2 morötter
1 knippe rädisor
1 granatäpple
Vinägrett
3 msk rapsolja
2 msk strösocker
1 msk ättiksprit
2 msk vatten
Salt
Svartpeppar

Gör så här
Skär bort nedre delen av roten på brysselkålen och
plocka loss de fina bladen
Lägg ner i saltat vatten kokande vatten och koka i ca 1 minut
Gör man som jag och låter brysselkålen vara delvis hel föreslår jag att man lägger ner de hela först någon minut i det kokande vattnet och 
därefter bladen för att koka ytterligare 1 minut
Häll av vattnet i ett durkslag och skölj bladen/kålen i iskallt vatten 
för att stoppa kokningsprocessen
Skala och skiva moroten i tunna sneda skivor,
gärna med mandolin
Skär även rädisorna tunt
Lägga allt i iskallt vatten för krispighet, ca 20 minuter
Rör ihop ingredienserna till vinägretten
Saka av med salt och peppar
Vänd ihop de väl avrunna grönsakerna med granatäpplekärnor
Servera med vinägretten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar