tisdag 14 maj 2019

Rabarberpaj med kardemummasmul

Eftersom rabarbersäsongen är här är det bara att köra på. 
I helgen blev det ju rabarbermums till efterrätt, jag delade med mig av receptet här, men jag hann även med en rabarberpaj. 
En synnerligen god paj med frasig mördeg och kardemummasmul. 
Jag hade glömt hur fint kardemumma och rabarber passar ihop... 

                                                                        Recept: Maud Onnermark


Mördeg

3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
125 g smör
1 st äggula

Fyllning

500 g ansad rabarber
1.5 dl strösocker
2 msk majsstärkelse

Kardemummasmul

25 g smör
0.5 dl vetemjöl
2 msk strösocker
1 tsk stött kardemumma 

Gör så här
 Mördeg
Blanda vetemjöl, socker och vaniljsocker i en matberedare eller en skål. 
Tillsätt smöret i bitar och kör eller finfördela alltsammans med fingertopparna.
Tillsätt äggula och arbeta ihop till en deg.
Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, 24–26 cm i diameter. 
Ställ den kallt i minst 30 min. 
Sätt under tiden ugnen på 200°. 
Fyllning
Skiva rabarbern tunt och blanda den med 0.5 dl socker. 
Låt stå medan degen kyls.  
Förgrädda pajskalet mitt i ugnen 10–12 min. 
Häll av vätskan från rabarbern och blanda på nytt med 1 dl strösocker och majsstärkelse.
Fördela rabarbern på det förgräddade pajskalet.  
Kardemummasmul 
Smält smöret och blanda ner vetemjöl, socker och kardemumma. 
Finfördela smulet över rabarbern.
Grädda 15–20 min i nedre delen av ugnen.
Servera med vaniljglass eller vispgrädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar