torsdag 6 juni 2019

Alltså, rabarber och kardemumma!

Vilken kombo det är, rabarber och kardemumma!
Kardemumma i glass till ljummen rabarber är näst intill oslagbart. 
Likaså ljumma rabarber och jordgubbar med vaniljglass, rostad mandelmassa och kardemumma. Mums!


Och vill man göra det extra festligt en dag som i dag, när man har något värt att fira, så kan man riva vit choklad över innan man skjutsar in dem i ugnen.

4-6 portioner

500 g rabarber
250 g jordgubbar
1,5 dl strösocker
(100 g vit choklad)

Glass med rostad mandelmassa
0,5 L vaniljglass, lätt tinad
100 g mandelmassa
1 tsk mortlade kardemummakärnor

Gör så här
Riv mandelmassan på grova sidan av rivjärnet 
över en plåt med bakplåtspapper
Rosta mitt i ugnen i 200 grader till fin färg
Låt kallna
Rör ihop mandelmassa med glass och kardemumma
Ställ i frysen tills glassen stelnat
Skär rabarbern i 1 cm tjocka skivor
och dela jordgubbarna på mitten
Vänd ihop med sockret
Fördela i fyra värmetåliga portionsformar
Tillaga mitt i ugnen tills rabarbern är mjuk, 10-15 minuter
Servera ljummen med glassen

Hoppas ni får en riktigt härlig nationaldag! Ska ni fira på något särskilt sätt?
Själv ska jag fira den med att bli fin i håret :)

Ha de'!

4 kommentarer:

  1. Åh, mandelmassa, kan det bli bättre:)?! Jag gjorde efterrätt igår på jordgubbar, vaniljglass och limesocker, min mammas paradnummer.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Limesocker är ju så gott till jordgubbar och vanilj. Jag brukar mortla med lite mynta också.

      Radera
  2. Den kombon har jag inte provat. Men låter väldigt gott. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut att du ska prova. Kram Birgitta

      Radera