lördag 12 oktober 2019

Lingonlax - och tankar kring mat och vårt mående

Fortsätter på temat "mat som jag mår bra av".
Att hitta ett sätt att äta och leva för att nå en hälsosam balans är sannerligen ingen quick fix. 2017 förde jag en kost- och motionsdagbok och anledningen till det var att jag ville ha koll på mina kost- och motionsvanor för att kunna se och jämföra hur jag mådde vissa dagar och om det möjligtvis kunde var maten som påverkade.
Och så här, knappt två år senare, kan jag konstatera att jag åter igen är inne i en period med värk och en krånglande mage. Jag vet inte om jag ska skylla på att livet kommer emellan eller om det helt enkelt är av ren lathet som jag har glidit in i vanorna med mat som kanske inte alltid är lagad från grunden och en soffa som är så mycket mer lockande än ett varv i motionsspåret.
Så, det är inte en quick fix att ändra vårt mående, utan inställningen till mat och motion är något man måste bygga upp under lång tid för att hålla resten av livet.
Alltså, inget att vänta på, bara att ta tag i det, igen...

                                                                                                     Recept ur boken Matologi

Lingonlax 
4 portioner

500 g lax
2.5 dl matlagningsgrädde
2 msk rårörda lingon
2 msk konc viltfond
1 msk timjan
Salt och peppar

Gör så här
Lägg laxen i en ugnsform och salta.
Blanda grädde, lingon, fond och kryddor.
Häll över laxen och ställ i ugnen på 225 grader i 20 minuter. 
Servera med kokt potatis.
 

4 kommentarer:

  1. Vilken kombo lax och lingon:) Det vill jag testa
    Ha det gott
    Kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag du ska. Viltfond, lingon och timjan ger rätten en vild och mustig karaktär. Mycket gott!

      Radera
  2. Tänk så mycket mat har för påverkan på kroppen. Intressant! Själv går det nog toppar och dalar hemma hos oss. Vi har börjat slarva, nu när det bara är vi två. Då blir det på tok för mycket restaurangbesök och köpemat. Vi är på G med bättre mathållning hemma igen och mer grönsaker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den sägs ha påverkan, vilket jag också tror på, men varför kan vissa frossa i skräpmat och slarva med motionen och ändå verka må bra??? Det jag i alla fall kan säga är mina matvanors förtjänst, med varierad kost och mycket frukt och grönt, är att jag aldrig är förkyld.

      Radera