fredag 23 maj 2014

Fläskytterfilé

Plötsligt har vädret slagit om till högsommar. Härligt! 
Så i helgen tänker jag passa på att vara ute så mycket som möjligt och försöka få lite "bränna". Det börjar ju dra ihop sig till semester och vår resa till Santorini (som jag längtar) och jag vill ju helst slippa blända folk när jag äntrar strandpromenaden ;)
I helgen är det säkert många som plockar fram grillen och grillar. Hör du till en av dem och är sugen på grillad torskfilé så hittar du ett trevligt recept HÄR. Känner du mer för kryddig korv hittar du receptet på goda korvspett med gurksås HÄR. Tänker du inte alls grilla men inte riktigt vet vad du ska laga på fläskytterfilén du köpt hem så kan jag rekommendera dig att steka fläskytterfilén och göra en god gryta istället, och det receptet kommer här... 
 
 Fläskytterfilé
4 portioner

ca 600 g fläskytterfilé
1 tsk malen paprika
3 msk mörk balsamvinäger
4 dl köttbuljong
2 dl grädde
1 burk hela champinjoner
Trocomare örtsalt 
Peppar
Persilja

Till servering
Potatis
Sallad

Gör så här
Putsa och skär ytterfilén i skivor
Bryn köttet så det får fin färg på båda sidor
Krydda med paprika och troccomare
Slå på balsamvinägern
Tillsätt buljongen och grädden
Låt grytan koka på svag värme i ca 10 minuter
Häll i champinjoner
Smaka av med salt och peppar
Toppa med finhackad persilja

Ha nu en skön, varm och avkopplande helg. 
Det ska iaf jag ha!

Du har väl inte missat att jag lottar ut en bok med 101 smoothies!? 
För att var med i den utlottningen klickar du HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar