måndag 21 december 2015

Grekisk moussaka

Bryter av i julstöket med smaker och minnen från Grekland,
Rhodos senast och dessförinnan Santorini
Tycker mannen lyckades riktigt bra med att få till smaken på sin grekiska moussaka, men utseendet...
Jämför och bilda dig en egen uppfattning. 

Äkta grekisk moussaka
Mannens grekiska moussaka

Jag har iaf min klar för mig, 
men för husfridens skull behåller jag den för mig själv ;) 
Men smaken var det som sagt inget fel på :)
Riktigt god blev den!

Grekisk moussaka
4 portioner

3 medelstora auberginer
2 tsk salt
Köttfärssås
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
400 g lammfärs
1 burk krossade tomater
0,5 dl torrt vitt vin
1 msk finhackad persilja
1 msk finhackad timjan
2 krm mald kanel
0,75 tsk salt
Ostsås
5 dl mjölk
2,5 msk mjöl
2 msk smör
1 ägg
2 dl riven ost
Salt
Peppar

Gör så här
Skär bort fästena på auberginerna
Skär dem i centimetertjocka skivor
Strö salt över dem och lägg dem i ett durkslag ca 45-60 minuter
Skala och hacka lök och vitlök
Fräs den mjuk i lite matolja
Tillsätt färsen och bryn den smulig
Tillsätt tomatkross, vin, örter, kanel och salt
Låt det småputtra i ca 15 minuter
Rör om då och då
Vispa ihop mjöl och mjölk i en kastrull
Tillsätt smör och låt koka upp under omrörning
Lår småkoka i ca 3 minuter
Ta kastrullen från värmen och vispa ner ägg och ost
Smaka av med salt och peppar
Krama ur vätskan ur auberginerna och torka av dem
Stek dem i lite matolja
Varva aubergineskivor och färssås i smord eldfast form
Börja och sluta med aubergine
Häll ostsås över hela formen
Grädda i 175 grader i ca 45 minuter mitt i ugnen
Låt moussakan vila i 5 minuter innan den serveras


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar