torsdag 6 oktober 2016

Köttfärslimpa med pizzasmak


Händer det att ni lagar köttfärslimpa till middag? 
Köttfärs inbillar jag mig är en av de vanligast förekommande livsmedlen i våra kyl- och frysar, och köttfärslimpa är en perfekt ugnsrätt som sköter sig självt i ugnen. Men det kan ju bli lite tradigt att alltid servera köttfärslimpan med potatis, brunsås och lingonsylt. Eller hur brukar du servera köttfärslimpa? Jag provade att variera min köttfärslimpa med pizzasmak och toppade med rökt skinka, färska champinjoner och tomatsås, och det blev ett riktigt lyckat resultat, som jag kan rekommendera.

Köttfärslimpa med pizzasmak
4 portioner

Färslimpa
500 g blandfärs
1 ägg
1 dl ströbröd
1,5 dl mjölk
1 gul lök, finhackad
1 klyfta vitlök
1 tsk oregano
1 tsk salt
Tomatsås och topping
1 gul lök, finhackad
1 klyfta vitlök, finriven
2 dl passerade tomater
2 tsk timjan
2 tsk pizzakrydda
0,5 tsk salt
1 nypa socker
Svartpeppar
50 g rökt skinka, tärnad
2 dl champinjoner, skivade
2 dl ost, riven

Gör så här
Blanda samman alla ingredienser till färslimpan och tryck ut i en ugnsfast form
Fräs lök och vitlök mjuk i olivolja och tillsätt tomat samt kryddor
Låt puttra 3 minuter och smaka av med salt, socker och svartpeppar
Toppa köttfärslimpan med tomatsås och 
fördela skinka, champinjoner och riven ost över
Baka köttfärslimpan i ugn 200 grader i ca 25 minuter
Servera med pasta eller pressad potatis och en sallad



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar