tisdag 10 juli 2018

Lugn mage med grön mat

Måste erkänna att hela förra årets arbete med att föra kost- och motionsdagbok nästan helt gick spolierat under först halvåret av 2018 :(
Resan till Nya Zeeland, med mycket bussåkande och "snabbmat", och mycket på jobbet och privat under våren gjorde att jag till viss del frångick de nya matvanorna. Och även träningen fick stå åt sidan.
Men nu under semestern tog jag tag i saken och passade på att äta av alla frukter och bär som står till buds och gjorde någon form av träning varje dag. Promenerade på Östgötaleden, cyklade längs Göta kanal och simmade i simhallen, för att nämna något. Dessutom har jag mer nogsamt tänkt till kring min kost. 
Till min hjälp började jag semestern med att köpa boken Lugn mage med grön mat.


Boken är skriven av dietisten Sofia Antonsson som jobbar med kostbehandlingen FODMAP. Vad den behandlingsmetoden går ut på kan man läsa mer om här
Men jag känner inte att jag vill, eller behöver, lägga ner tid och engagemang på att prova mig fram genom att utesluta vissa produkter för att känna efter vad min mage tål och inte tål. Jag tycker jag har ett bra hum om vad jag kan och inte kan äta. 
Därför har jag inte följt Sofias recept i boken rakt av utan gått min egen väg med hennes bok som inspiration. T ex så gjorde jag inte Sofias pajdegar till tacopajen med Quorn och chevrepajen på bilderna ovan utan köpte istället färdiga pajdegar. 
Enkelt och smidigt när man helst bara vill vara ute i det vackra vädret :)
Ska jag vara ärlig tycker jag det verkar vara krångligt och svårt att följa råden kring FODMAP i boken. Men har man riktigt stora problem med sin mage och verkligen söker med ljus och lykta efter tips och råd för att lugna sin mage och vill på alla sätt och vis lära sig hur livsmedel och vår tids livsstil påverkar våra magar, så är den säkert värd att läsa. Men om jag hade riktigt svåra problem, så det påverkar min vardag på så vis att jag t ex blir låst i mitt hem för att jag alltid måste ha tillgång till en toalett, så skulle jag söka hjälp på en vårdcentral/dietist för att få hjälp med att genomföra denna metod. Alltså inte börja laborera på egen hand utan ta och få hjälp och vägledning av en expert.
Men att laga de vegetariska recepten som finns i boken är ju inga problem. 
Det skulle jag säga att man vågar utan att ta någon skada :) 
Hur som helst är min egen mage på banan igen och jag hoppas nu kunna fortsätta hålla mig till en mer vegetarisk kost och utföra en lagom mängd motion, trots att jag börjat jobba igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar