onsdag 16 januari 2013

4 veckor kvar till den "riktiga" semeldagen - fettisdagen

Vissa har redan tjuvstartat men jag tror jag väntar ett tag till.
  
Förr åt man enligt tradition semlor bara på fettisdagen, som i år infaller den 12 februari, men med tiden har traditionen förändrats. När jag var barn åt vi semlor från fettisdagen och alla tisdagar fram till påsk. I dag kan vi äta semlor alla dagar i veckan, från strax efter jul ända fram till påsk och säkert längre än så. Men jag tycker inte semlan riktigt blir den festliga bakelse som den var förr, när man som i dag kan äta den i tid och otid. Man hinner ju ledsna på semlan när den exponeras för mycket, därför föredrar jag att vänta och njuta desto mer när det blir så dax. Återkommer med mitt recept på semlor när det börjar dra ihop sig.
Den som väntar på nå´t gott...

2 kommentarer:

  1. Allt gott måste tjuvstartas:) Semelsäsongen är alldeles för kort annars;D
    / Ann-Sofi matsafari.matmolnet.se

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om det räknas som tjuvstart att äta saffranssemlor på julafton, eller om vi var oerhört sena ;)
    Men goda var de :)

    SvaraRadera