tisdag 12 februari 2013

Fettisdag och semelpremiär för mig

Så var det äntligen dax för min semelpremiär, för idag är det som ni säkert vet fettisdagen, och det är hög tid för min del att starta semelsäsongen. Receptet jag bakar efter är ett på klassiska semlor som jag nog tror att även min farmor och mormor kan ha bakat efter. 

Semlor
20 stycken
 
100 g smör
2 tsk mortlade kardemummakärnor
5 dl mjölk
25 g jäst
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
12 dl vetemjöl
1 ägg
 
Fyllning
400 g mandel
4 dl florsocker
4 dl vispgrädde
 
Topping
8 dl vispgrädde
2 msk florsocker
 
Gör så här
Smält smöret i en kastrull
Tillsätt kardemumma och mjölk
Värm till 37 grader
Rör ut jästen med vätskan i en bunke
Tillsätt socker, saltoch ca 10 dl mjöl
Arbeta degen tills den blir blank
Låt jäsa under bakduk i minst 1 timme
Ta upp degen på mjölat bakbord och
knåda den lätt med resten av mjölet
 
Dela degen i 20 bitar och
 forma runda bullar med kupad handflata
Låt jäsa under bakduk i 30 minuter
Pensla bullarna med ett uppvispat ägg
Grädda i 200 grader i ca 15 minuter
Låt svalna
Skålla mandlarna i kokhett vatten i 3-5 minuter
Häll av vattnet och låt mandlarna svalna
Tryck ut mandeln ur skalet
Skär av en liten hatt på bullarna och lägg dem åt sidan
Gröp ur lite av bullarnas inkråm
Mixa inkråmet, mandlar, florsocker och
ovispad grädde i en matberedare
Fördela mandelsmeten i bullarna
Vispa resten av grädden och
spritsa en krans av grädde på varje semla
Lägg på locken och pudra till sist, med hjälp av en tesil, florsocker över semlorna
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar