torsdag 28 februari 2013

LCHF-sallad med helkokt kyckling

Hade en hel kyckling liggandes i frysen, brukar köpa på mig det när det är bra pris, som jag har kokat till middag idag. När jag kokar kyckling brukar jag även passa på att koka ner buljongen till en fond och frysa in i 2 decilitersförpackningar. Den hemlagade fonden, som inte innehåller något salt och som är så mycket godare än de  färdigköpta fonderna och buljongtärningarna, tar jag fram vid senare tillfälle och använder som grund till soppor och såser.
Till kycklingen idag gjorde jag en falsk potatissallad, ett LCHF-recept jag var nyfiken på. Mycket enkel och god  sallad som kommer bli en favorit till det grillade i sommar.


Helkokt kyckling
4 portioner
 
1,5 kg hel kyckling
1 morot, grovt skivad
1 gul lök, skivad i klyftor
10 st vitpeppar- svartpepparkorn
2 vitlöksklyftor, krossade
0,5 tsk timjan
 
Gör så här
Lägg kycklingen i en kastrull och täck med vatten
Koka upp och lägg i de andra ingredienserna
Låt koka i ca 45 minuter, skär i lårets tjockaste del
om du är osäker på att kycklingen är färdigkokt
Sila av buljongen
Låt kycklingen svalna
Plocka av köttet från kycklingen
Köttet passar utmärkt i en soppa, pasta eller sallad
 
Kycklingfond
Kyl ner buljongen
Avlägsna sedan det stelnade fettet med en slev
Reducera (koka ner) buljongen till hälften, ca 30-45 minuter
Koka inte för våldsamt, då kan fonden bli klistrig
Frys in fonden i 2 decilitersförpackningar
Fonden håller även 2-3 dagar i kylen

Falsk potatissallad
4 portioner

1 tsk salt
2 st zucchini
4 dl crème fraiche
4 msk majonnäs
4 tsk dijonsenap
1 purjolök, fint strimlad
Salt, peppar

Gör så här
Koka upp vatten i en kastrull med saltet
Skala och tärna zucchini
Lägg zucchini i det kokande vattnet, låt koka i några minuter
Häll bort vattnet och låt tärningarna svalna
Rör ihop crème fraiche, majonnäs och dijonsenap
Blanda i den svalnade zucchinin och blanda ner purjolök,
salt och peppar efter tycke och smak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar