måndag 21 juli 2014

Kyckling- och pastasallad och frozen yoghurt

Istället för att åka direkt hem efter jobbet idag åkte jag till stan för att uträtta några ärenden och besöka biblioteket. Dottern ville hänga med så henne svängde jag förbi och hämtade upp på vägen. Efter uträttade ärenden och hemlånande av en skaplig hög med receptböcker (vill ju vara väl förberedd inför kommande veckor :) passade vi på att festa loss på varsin Froyo



Frusen yoghurt med valfri topping. Konceptet är ju lysande, man väljer och förser sig själv med yoghurt och topping från en buffé med alla möjliga frukter, bär, strössel, godis, såser... ja, allt man kan tänka sig vilja ha på sin frusna yoghurt tror jag finns. 
Men mycket vill ha mer, och till slut stannar inte toppingen kvar på toppen, utan ramlar helt enkelt av ;)  I min Froyo (den till höger) hade jag två olika sorters yoghurt, en med med smak av melon och en med granatäpple, och sedan toppade jag med lite av varje, mest frukt och bär, och några godisar, och lite strössel, och lite...ja, lite av varje helt enkelt :)
På vägen hem bestämde vi oss för att laga något enkelt och snabblagat till middag så vi köpte med oss en färdiggrillad kyckling som vi sedan använde i en kyckling- och pastasallad, perfekt sommarmat både hemma och på stranden.


Vi blandade kycklingen delad i små bitar med kokt pasta, lite gräslök, sockerärtor och majs och smakade av med salt och peppar. Sen gjorde jag en sås/dressing på 2/3 vanlig creme fraiche och 1/3 chili-paprika creme fraiche, lite ketchup, några droppar citronsaft, några droppar soja, och lite salt och svartpeppar. Såsen tänkte jag först blanda ner i kyckling- och pastasalladen, men då blev det protester och det bestämdes att var och en fick ta så mycket dressing den ville ha, eller helt enkelt strunta helt i dressingen om man kände för det. Till kyckling- och pastasalladen serverade jag en riktigt somrig grönsallad med jordgubbar, melon, gurka, tomat, röd lök och blandad sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar