fredag 8 augusti 2014

Alkoholfri lemonad och nyttiga snacks



Fredag! och jag har semester :)  Hela nästa vecka är jag ledig. Den som spar han har...
I helgen väntas trevligheter här hemma, då det årliga Kusinslaget går av stapeln. 
En tradition min syster, jag och kusinerna har med våra familjer. Fika, femkamp och grillning står på programmet imorgon. Men idag är det som sagt fredag och jag tror det kan vara smart att starta upp helgen lite försiktigt ;) med alkoholfri lemonad och nyttiga snacks till fredagsmyset. Trevlig helg!

Pink lemonade
ca 1,5 liter

1 granatäpple 
1,5 dl strösocker
2,5 dl färskpressad citronjuice
(ca 5-6 citroner)
12 dl vatten
Is

Gör så här
Kärna ur granatäpplet 
(hur du lättast gör det hittar du HÄR)
Blanda med socker och citronjuice i en bunke
Pressa granatäpplekärnorna mot kanten så saften pressas ut
Sila saften i en stor kanna
Låt stå i 10 minuter
Rör om då och då så sockret smälter
Fyll kannan med is och häll på vatten 
Rör till en kall lemonad

 Nyttiga snacks
 Serverade i min färggranna skål från Santorini

Gör så här
Lägg naturella mandlar eller nötter i en 
torr het stekpanna (utan fett) och rosta
Smaksätt med rosmarin, lime och chili, apelsin, havssalt… 
Det är bara fantasin som sätter gränser!

Maria nyckelpiga på besök :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar