måndag 11 augusti 2014

Fest med systrarna von Sydow - Veckans receptbok

Den här veckan gör jag det lite enkelt för mig, jag har ju trots allt semester ;) och återanvänder ett gammalt inlägg, dock lite uppdaterat, till "Veckans receptbok". 
Man behöver ju inte uppfinna hjulet igen...


Letar du efter en bok med tips och idéer inför stundande dop, 
bröllop eller andra festligheter, 
eller kanske för brunchen du tänkte samla ihop ditt kompisgäng till?

 Brunch-strata 
 
4-6 portioner

250 g surdegsbröd
6 ägg
4 dl mjölk
6 korvar chorizo
2 dl riven parmesan
2 påsar babyspenat (140 g)
Salt
Peppar 

Till servering 
Sallad
Ett gott bröd 

Gör så här 
Smörj en ugnsfast form
Tärna brödet och lägg i formen
Skiva korven i tunna slantar och lägg i formen
Rosta mitt i ugnen i 175 grader, 
tills brödet fått fin färg, ca 5-7 minuter
Vispa ihop ägg och mjölk
Salta och peppra
Rör i parmesan
Lägg spenat på bröd och korv
Slå över äggsmeten
Blanda försiktigt,
så äggsmeten kommer ner i formen ordentligt
Grädda ytterligare ca 20 minuter i mitten av ugnen  

Då kan jag tipsa om systrarna Ebba och Amys bok Fest med systrarna von Sydow. 
En bok fylld med härliga familjebilder från olika festliga tillfällen och naturligtvis en hel massa tips och inspiration på passande mat, bakverk och praktiska lösningar för att göra festen så smidig och lyckad som möjligt. 
För min del är det inga större festligheter inplanerade i år men nästa år tar grabben studenten och då kommer boken väl till pass, bl a ägnas ett kapitel särskilt åt en enkel och matig buffé som kan förberedas i god tid, låter perfekt  i mina öron. Fram tills det är dags för studentfest får jag helt enkelt testa och provlaga mig fram bland systrarna von Sydows smarriga recept. Knappt ett år har jag ju på mig så jag hoppas jag ska få ihop de perfekta rätterna, naturligtvis smakmässigt men mest med tanke på att de ska gå att förbereda i god tid. Har ni någon paradrätt ni tar till när det är större kalas och mycket ska förberedas?




2 kommentarer:

  1. Väldigt gott! Kändes först lite speciellt med bröd :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emma! Vad kul att du testat brunch-stratan och att du gillade den. / Birgitta

      Radera