tisdag 12 augusti 2014

Funderingar på att testa ny yogaform

Min yogaresa började för ca tre år sedan och under de tre åren har jag provat på tre olika yogaformer. I vintras tränade jag Viryayoga en yogaform som tar hänsyn till hur våra kroppar är uppbyggda rent biomekaniskt, där varje kroppsposition bygger vidare på den föregående för att kunna jobba så välgörande, stärkande och skadefritt som möjligt. Innan dess tränade jag Kundaliniyoga, med fokus på andning och meditation, och Hathayoga, en mjuk form av fysisk yoga där fokus ligger på kroppsrörelser, andning och avslappning. Jag vet inte vad det är men jag känner att inga av dessa klasser riktigt har passat mig. Tror att det dels är lärarna jag inte riktigt klickar med men även att jag vill ha en slags blandning av alla dessa yogaformer, med både det andliga och det fysiska, vilket det ju oftast till viss del är, men jag tror att det är där lärarna kommer in i bilden och vad de personligen gärna fokuserar på, styrka och vighet eller yoga som livsstil. Jag önskar hitta den lärare som inte tar för allvarligt på något av dem utan kör någon slags medelväg med hänsyn till båda aspekterna. Nu har jag planer på att prova en fjärde yogaform, Vinyasa, och efter dagens "prova på- tillfälle" får jag se om det är något jag ska träna i höst. Ni som läser min blogg och som jag vet tränar en del yoga, hur tycker ni att en bra yogaklass ska vara? Och vilka former har ni provat och tycker för er passar bäst? Jag känner mig så velig som inte riktigt känner vilken yogaform som passar mig. Har ni några tips hur jag ska hitta rätt? Läser i ingressen till boken Yoga är min terapi att yogaskolor i Indien ger olika program till varje elev beroende på hans eller hennes kropps- och sinneskonstitution och balansen eller obalansen i hans/hennes hälsa, samt går runt bland eleverna och hjälper dem att följa sitt individuella program. Låter väldigt klokt att alla inte tränar efter samma program, utan att det är väldigt individuellt. 
Men ska jag behöva åka till Indien för att träffa någon som ser vilken slags yogaform jag ska utöva...

6 kommentarer:

  1. Precis dessa funderingar har jag med yogan med. Jag har testat yinyoga, ashtangayoga, Hathayoga.
    Det jag har kommit fram till efter 6 månader då jag varit aktiv inom yogan.Jag vill ha en blandning av dessa former, yin är skön men jag blir rastlös, Hathayoga inte tillräckligt med kraft men gillar den formen bäst, ashtangayoga är för kraftfull och armarna mycket över huvudet och det klarar inte mina axlar. På friskis och svettis har jag hittat en ledare som mixar lite den är okey. Annars går jag på dropin pass på ett yoga ställe där jag kan testa vidare. Dina olika yoga former har jag inte testat. Jag blir lätt yr när jag yogar, men min kropp mår annars väldigt bra av yogan och där i ligger min drivkraft med att fortsätta mitt sökandet efter den bästa yogan för mig:) Och ledaren har väldigt stor betydelse i denna träningsform. Tack för ett bra inlägg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dropin pass är bra, vilket det inte alltid finns utan man måste betala för en hel termin, vilket känns lite tråkigt om man inser att klassen inte var något för mig. Med dropin kan man testa ett par gånger utan att binda upp sig. Ikväll lärde jag mig att Vinyasayoga är det samma som poweryoga, alltså för mycket fokus på det fysiska vilket jag inte är ute efter, så Vinyasa klasserna kommer jag inte att binda upp mig på en hel termin, men absolut gå på dropin. Tack för att du delade med dig av dina tankar och erfarenheter.

      Radera
  2. Hej, har bara provat "inre lugn o harmoni " så har inte så mkt att tillföra i den diskussionen men generellt tycker jag det är viktigt med bra tränare ( förstås ��) att man klickar och "talar samma språk" har ju ridit en del för olika tränare och med vissa kan få en att dansa fram med hästen medan vissa får en att bara bli stel och spänd och jobba emot . Så mitt tips är ... Hitta en ledare som du trivs med så kanske du trivs bättre med yogaformen också .
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har en favorit ledare på F&S som leder yogan med ett lugn och en behaglig röst som tilltalar mig. Men kruxet med F&S är att de kör samma program en hel termin och jag känner att jag inte kommer vidare i yogan pga det, dessutom går de inte runt i klassen för att rätta till en arm som inte är riktigt rak eller om man står i helt fel position. Jag får väl höra med henne om hon kanske leder yogaklasser någon mer stans. Kram

      Radera
  3. Medicinsk yoga passar mig. Har köpt några cd så jag kan utöva det hemma nu efter att ha gått en termin för lärare. Hennes pass på morgonen nu vid höstterminen börjar redan kl 8.30 och det passar inte mig tyvärr så jag får utöva det själv.

    Svar: ha ha, nä några orange/bruna tapeter blir det INTE i huset, jag lovar.

    Förresten, har du funderat över samarbetet med ljusen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yogar också en del hemma, men det blir lite extra pepp att yoga i grupp.

      Skönt att du inte skulle ha dessa gräsliga 70-tals tapeter :)

      Ang samarbetet så har jag mailat dig.

      Radera