onsdag 10 september 2014

Overnight oats - gröt gjord på havregryn och chiafrön blandad och förberedd kvällen innan

Har ni hakat på trenden att äta gröt? Tänk att något så simpelt som gröt, som förr klassades som fattigmans kost, nu ses som trendig kost och som lyxrestauranger numera lockar med till frukost. Gröt lagad på råg, havre och korn är ett traditionellt nordiskt sätt att äta som ger bra mättnadskänsla med få kalorier. Antagligen är det dagens syn på hälsa, kost och sunt leverne som gjort att vi fått upp ögonen för det nordiska skafferiet, som i generationer erbjudit oss nordbor en kost vi troligen är genetiskt anpassade för.
Nu är gröt ingen ny företeelse för mig som ätit gröt till frukost i många herrans år men visst är det kul att förnya sig och prova nya varianter. De senaste dagarna har vi i familjen som äter gröt testat oss fram med olika smakvarianter på Overnight oats till frukost. Man förbereder och blandar ihop allt kvällen innan, låter det stå i kylskåpet över natten och på morgonen toppar man bara med valfritt tillbehör. Vi valde att värma gröten lite i mikron på morgonen för att få den lite ljummen, annars går den att äta direkt från kylen som den är. Man kan även förbereda och blanda direkt i en matlåda och ha med sig som frukost om man är på språng, eller varför inte till mellanmål?
Jag provade att äta gröten med naturell yoghurt men tycker mjölk passar bättre. Toppingen så här till vardags fick bli russin och hackade valnötter. Annars är ju färska bär att rekommendera, eller varför inte en blandning av olika frukter. 
Man kan variera toppingen helt efter tycke och smak, bara att testa sig fram :)

Overnight oats
1 portion

1 dl havregryn
1 msk chiafrön
2 dl vätska, t ex mjölk eller yoghurt
Smaksättning
Kanel, kakao, vanilj, torkad eller riven frukt
Ev en nypa salt
Topping
Frukt, bär, yoghurt, honung, pumpakärnor, mandel, nötter

Gör så här
Blanda havregryn, chiafrön och vätska
Tillsätt önskad smaksättning
Ställ i kylen över natten
Toppa med valfri topping



En annan variant med chiafrön och havregryn som jag testat är frukostpudding.

Receptet till den hittar du HÄR

4 kommentarer:

  1. Jag har ätit "gryn o mjölk" som alternativ till gröt hela livet. Är inte helt såld på havregrynsgrötens konsistens, men gryn o mjölk är helt okej. Men jag skulle aldrig få för mig att kalla det gröt! Gröt är gröt, det är kokta gryn. Gryn-o-mjölk är just gryn-o-mjölk. Sen kan man blanda i div olika frön i båda varianterna, men det gör inte gryn-o-mjölk till gröt för det! Fattar inte varför det ska vara så himla hippt att ta en gammal vanlig frukost o kalla den nåt den inte är.
    Snart serverad det väl kröser-å-mjölk som nån avancerad dessert på finkrogarna med. Det är ändå samma kröser-å-mjölk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur jag värmde/tillagade mina gryn i mikron då, så jag kan kalla det gröt ;)
      Och lingon och mjölk är ju gott. Jag brukar äta det som efterrätt när jag äter maträtter som det serveras lingon till. Häller en sked lingonsylt i mjölkglaset. Mums!

      Radera
  2. Vi har sneglat på denna gröt-variant men inte kommit längre än så, men plötsligt händer det! ;) Är allt lite nyfikna så kanske detta inspirerar oss till att prova. Får kanske bli till en lyxig helgfrukost snart.
    Ha en fin fortsättning på veckan! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En lyxig variant med goda bär och riven mörk choklad över tycker jag allt att ni ska unna er till helgen :) Önskar er ett fint och lite lyxigt slut på veckan :)

      Radera