måndag 29 september 2014

Snigelgräddsoppa à la Edward Blom

För ett par månader sedan hade jag Edward Bloms kokbok "Allting gott och alldeles för mycket" som veckans receptbok här i bloggen och konstaterade här att hans kokbok inte var direkt någon kokbok med vardagsrecept, att t ex snigelgräddsoppa och hummeraladåb nog inte skulle uppskattas av varken mig eller resten av familjen. 
Efter ett tag fick jag en kommentar på det inlägget av självaste Edwards fru Gunilla Kinn, och hon skrev så här: 

Hej, Jag har varit med och lagat recepten i Edwards (min mans) kokbok – och jag måste säga att jag faktiskt skulle kategorisera snigelsoppan som vardagsrätt, om än av ett något festligare snitt. I alla fall är den inte så himla svårlagad att man inte skulle kunna göra den till vardags. Sniglar finns på konservburk åtminstone i vår ICA-butik.
Hummeraladåben är med däremot mest för att exemplifiera 1800-talets mat – helt klart inte lämplig vardagsmat eller särskilt lämpligt att laga överhuvudtaget om man inte har sjukt mycket tid och experimentlusta..! ;-)

och då kände jag ju genast att jag var tvungen att försöka mig på att laga denna snigelsoppa. Sniglar på burk fanns mycket riktigt i affären och övriga ingredienser är ju inga konstigheter, så i lördags kokade jag minnsan snigelsoppa. Jag var oerhört skeptisk när jag öppnade burken och tog upp sniglarna, men de luktade inget särskilt så jag tänkte att ok, de kanske går att äta trots allt. Från att ha varit rejält skeptisk till denna snigelsoppa ändrade jag mig rätt snart när jag smakade av den till att bli näst intill lite lyrisk. Vilken soppa! Men jag vet inte om den fantastiska smaken var sniglarnas förtjänst, utan jag tror ju mer på att det var alla andra ingredienser, som kryddor och örter, som gjorde susen för soppan. Konsistensen på sniglarna kan jag nog tycka var något mellanting mellan svamp och bläckfisk, och helt ok. Så jag håller med Edward, som han skriver i boken, att denna soppa är en perfekt inkörsport för den som ännu inte vågat sätta tänderna i en snigel.

Snigelgräddsoppa
4 portioner

0,5-1 dl schalottenlök
2 vitlöksklyftor
2-3 msk smör
24 sniglar (en burk 210 g)
1 msk vetemjöl
2 dl torrt, vitt, tyskt vin
1-1,5 dl kycklingbuljong
1 krm varder av timjan, rosmarin och salvia
2 krm mejram (färsk eller torkad)
0,5-1 tsk svartpeppar
Salt efter tycke och smak
5 dl vispgrädde, 40%
2 msk färsk persilja
1 msk färsk gräslök
0,5 msk färsk dill
1 msk Weinbrand eller konjak
Aningen riven muskotnöt
1 tsk pressad citronsaft
Lite mald cayennepeppar

Gör så här
Finhacka löken
Fräs den i rikligt med smör i en kastrull i minst 10 minuter,
tills den är mjuk och glansig - den får inte bli brun
Skär sniglarna i fyra delar vardera
Stek dem med löken några minuter
Pudra över mjöl och rör ut det i smöret
Häll över vin, snigelspad från burken och buljong
Stöt de torkade kryddorna med salt i en mortel
Häll i kryddorna i soppan
Tillsätt grädden
Koka upp och låt sjuda i 20-30 minuter
Finhacka de färska örterna
Låt örterna sjuda med i soppan en stund på slutet
Tillsätt Weinbrand eller konjak
Smaka ev av med mer salt eller annan smaksättare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar