söndag 30 augusti 2015

Morotssoppa med curry och färsk ingefära

Milla med bloggen Millas hälsoblogg har lämnat ett bidrag till Månadens middagstips. Det tackar jag för :
En soppa som jag tror passar fin, fint nu när hösten är på väg.
Men idag njuter jag av sommarvärmen...
Vill du bidra med ett middagstips på temat ingefära kan du lämna det HÄR
Låter det vara möjligt ett par dagar in i september innan jag gör ett inlägg med augustis bidrag. 

Morotssoppa med curry 4 port
6 morötter
1 palsternacka
2 potatisar
2 gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
4 cm färsk ingefära
2 msk rapsolja
1 msk curry
2 buljongtärningar höns eller grönsaks
13 dl vatten
1 lagerblad
1 krm timjan
salt
svartpeppar
1 msk pressad citron

Skala och riv grönsakerna grovt i en matberedare. Fräs grönsakerna och curryn i olja någon minut. Lägg i buljong, vatten, lagerblad, och timjan. Koka under lock 10 min.
Ta upp lagerbladet och mixa soppan med stavmixer. Smaka av med salt och svartpeppar och citronsaft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar