tisdag 3 november 2015

Kalkonminestrone med paprika, moröttter, purjolök och kalkonfärs

Kalkonfärs är en ny produkt för mig. Hittade den i frysdisken i min jakt på kycklingfärs, som jag heller aldrig använt mig av. Denna jakt kom sig av att jag ville laga ett recept på kycklingminestrone, som tillslut alltså blev en kalkonminestrone. Vi äter i allmänhet för mycket rött kött så att hitta alternativa produkter känns ju bra. 
Minestronesoppan kan göras helt vegetarisk, med t ex bönor, om man föredrar det, men i denna är det alltså kalkonfärs, och den blev jättegod.


Kalkonminestrone
4 portioner

1 röd paprika
2 morötter
0,5 purjolök
500 g kalkonfärs (eller kyckling)
3 msk rapsolja
2 vitlöksklyftor
0,5 dl tomatpuré
1,5 l kycklingbuljong
2 tsk timjan
3 dl risonipasta
0,5 kruka persilja
Salt
Svartpeppar

Gör så här
Ansa, dela och tärna paprikan
Skala och tärna morötterna
Ansa, skölj och skär purjolöken i tunna ringar
Bryn kalkonfärsen i hälften av rapsoljan i en gryta och krydda med salt och peppar
Lägg upp färsen på en tallrik
Fräs alla grönsaker i resten av rapsoljan
Tillsätt pressad vitlök och tomatpuré
Fräs ytterligare någon minut
Häll ner buljongen, krydda med timjan och låt koka upp
Tillsätt risoni och kalkonfärsen och låt soppan koka enligt anvisningen på risoniförpackningen
Hacka persilja
Dra grytan från värmen och blanda ner persiljan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar