lördag 23 januari 2016

3 små förrätter - grön ärtkräm, minipajer med avokadoröra och laxrullar med färskostfyllning



I och med dessa minipajer så fick jag åter användning av mina loppisfyndade mazarinformar som jag senast använde när jag bakade toscamazariner, här,


men det går lika bra att använda bull- eller  muffinsformar.

Receptet kommer från en för mig nyupptäckt blogg med mycket intressanta recept på naturlig mat utan gluten, mjölk och socker
och informativa inlägg kring ekologisk och hållbar livsstil.
Ett tips om man vill leva ett sundare och renare liv.
Kika in, vet ja'! Ekoista.se
Receptet är inte rakt av kopierat, utan jag tog mig friheten 
och gjorde några småjusteringar.
De två andra recepten är från någon veckotidnings nyårsupplaga, minns inte vilken.

Minipajer med avokadoröra
10-12 st

2 dl hasselnötmjöl
3 msk sesamfrön
0,5 msk fiberhusk
1 ägg
1 msk vatten
Olja till formarna
Avokadoröra
1 avokado
1 ägg, kokt
0,5 rödlök, hackad
1-2 msk majonnäs
0,5 tsk citronsaft
1 krm paprikakrydda
0,5 krm salt
0,5 krm svartpeppar
Gräslök till garnering

Gör så här
Blanda hasselnötmjöl, sesamfrön, fiberhusk, ägg och vatten
Arbeta ihop till en deg
Pensla formarna med olja
Dela degen i 10-12 bitar
Tryck ut degen i formarna upp på kanterna
Ställ formarna på en plåt
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 15 minuter
Låt svalna och ta sedan ur pajerna ur formarna
Dela avokadon, ta bort kärnan och gröp ur köttet
Mosa avokadon och blanda med citronsaften
Skala och hacka ägget
Blanda avokado, ägg, lök och majonnäs
Smaka av med kryddor och salt
Fyll formarna med avokadoröran


Laxrullar med färskostfyllning 
ca 10-12 st

150 g kallrökt lax, skivad
200 g färskost, naturell
1 avokado
2 msk gräslök, hackad
1-2 msk citronsaft

Gör så här
Mixa färskost, fruktkött av avokado, gräslök och citronsaft
Lägg laxskivorna så de lappar över varandra på ett ark av plastfolie
Bred på färskoströran och rulla samman som en rulltårta
Rulla in i plasten och lägg i kylen över natten
Skär upp i 1,5 cm tjocka skivor


Grön ärtkräm
ca 12 glas

400 g gröna ärter
2 dl crème fraiche
Salt
Peppar
ca 36 skalade räkor, 3 per glas

Gör så här
Förväll ärtorna några minuter i lättsaltat vatten
Mixa till en kräm med crème fraichen 
(spara några ärter till dekorationen)
Smaka av med salt och peppar
Spritsa ner i små glas
Toppa med räkor och ärter


Vintips!
Viña Maipo (6671)
Ett Chardonnay från Chile med smak av gröna äpplen, tropisk frukt och citrus.

2 kommentarer:

  1. Vad fina de blev när du gjorde i mazarinformar. Jag har också sådan hemma, men har inte tänkt på att göra minipajer i dem. Det ska jag prova någon gång!

    /Josefin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara så ibland, att man behöver se saker och ting ur ett annat perspektiv :)

      Radera