torsdag 12 maj 2016

Rabarberkaka med kolasås i långpanna

När det vankas kalas är det perfekt att baka i långpanna, och nu när rabarbern är som spädast, tunnast och godast vore det ju dumt att inte baka en rabarberkaka till min födelsedagSom extra twist toppas rabarberkakan med kolasås. Mums!

Rabarberkaka med kolasås i långpanna

5 ägg
5 dl socker
250 g smält smör
5 dl vetemjöl
600 g rabarber
Kolasås
2,5 dl vispgrädde
1,5 dl socker
0,5 dl ljus sirap
1,5 msk smör

Gör så här
Skölj och skär rabarbern i små bitar
Vispa ihop ägg och socker vitt och pösigt
Rör ner det smälta smöret och mjölet
Töm smeten i en långpanna med bakplåtspapper
Strö över rabarbern
Grädda kakan i 175 grader i 20 minuter
Koka kolasåsen kraftigt (som ska vara ganska tunn) ca 10 minuter
Häll kolasåsen över kakan och grädda i ytterligare ca 15 minuter
Goda att äta som den är eller med vaniljsås


6 kommentarer:

  1. Låter gott! Måste jag testa imorgon när jag ska göra årets första skörd av rabarber /Liza

    SvaraRadera
  2. Jag bakade en rabarberkaka nyss och medan såsen som skulle slås över kokade så hittade jag ditt recept, förutom sirapen i såsen var min kaka exakt samma som din, ganska lustigt. Ska smakas av till eftermiddagskaffet. Trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske inte alls så lustigt, för receptet jag använde var det inte heller någon sirap i, men jag tyckte det var lite märkligt med en kolasås utan sirap, så jag tog helt enkelt på helt eget bevåg och hade i lite sirap i min sås :)
      Hoppas din kaka kommer smaka bra till kaffet! Trevlig helg!

      Radera
  3. Ķakan blev alldeles för blöt trots att jag gräddade den 15 min längre än vad som stod i receptet, det var troligen för mycket sås, provar din nästa gång istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får vi hoppas den blir bättre. Kan tipsa om att göra lite hål i kakan, och hälla såsen långsamt över kakan så såsen hinner rinna ner i kakan.

      Radera