söndag 5 februari 2017

Kost- och motionsdagboken v 5

Undrar om det blir någon vinter i år?

Efter tre veckor med nästan en helt glutenfri kost kan jag konstatera att magen mår mycket bättre än på länge. Känns inte lika svullen och bullrar inte och lever om lika mycket som tidigare. Huvudvärken och illamåendet som brukade komma smygande fram på eftermiddagarna har faktiskt också blivit bättre. 
Och så vet jag inte riktigt om det är en ren tillfällighet men jag brukar ha mycket kramp i fötter och ben, särskilt på kvällarna, men det har jag knappt märkt av alls de senaste veckorna och då har jag heller inte ätit magnesiumtabletterna som jag brukar ta för krampen. Kramp brukar kunna vara ett symtom på magnesiumbrist, nämligen. Men mår tarmarna bättre så tar de ju antagligen upp mer näring. 
Kan det ha någon betydelse? Hm, inte lätt att veta vad som är vad? 
Men huvudsaken är ju att jag mår bättre :) Sen vad som orsakar vad är ju mindre viktigt. 

Veckan som gått:

Vecka 5


Måndag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt med mjölk, keso och rivet äpple
Dryck:Proviva,kaffe
Mellanmål:Clementin
Dryck:Vatten
Lunch:Wokade räkor med nudlar, rotfruktsblandning,apelsin
Dryck:Vatten
Mellanmål:Clementin
Dryck:Vatten
Middag:Köttbullar och pasta, gröna ärtor,grönsallad
Dryck:Mjölk
Mellanmål:Krusbärskräm med mjölk, kokt ägg
Dryck:Te
Jag mådde: Jag kände mig yr på em i affären när jag handlade och som om jag behövde äta något. Kan nudlarna av gluten ha orsakat det? Eller berodde det på att jag var hos tandläkaren på fm och hoppade över det obligatoriska förmiddagskaffet?

Tisdag 
Frukost:Fiberhavregrynsgröt med mjölk, kokt ägg och inlagd sill 
Dryck:Proviva,kaffe
Mellanmål: Banan
Dryck: Vatten,kaffe
Dryck:Vatten
Mellanmål:Päron
Dryck:Vatten
Middag:Gulaschsoppa, keso och banan
Dryck:Vatten
Mellanmål:Naturell kvarg och mild lättyoghurt med vindruvor och kanelmüsli
Dryck:Vatten
Träning: 70 min step-up med styrka
Magen mådde:Kände mig lite svullen i magen på morgonen. Kan det bero på pastan vi åt till middag på måndagen? 

Onsdag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt med mjölk, makrill i tomatsås och keso
Dryck:Kaffe
Mellanmål:Banan
Dryck: Vatten, kaffe
Lunch:Chicken Tikka Masala (färdig rätt) med ris,clementin
Dryck:Vatten
Mellanmål:Päron
Dryck:Vatten
Middag:Ajvarbiffar med ris och brunsås, morot
Dryck:Mjölk
Mellanmål:Kvarg med rårörda lingon, banan och valnötter
Dryck:Bärsmoothie,te

Torsdag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt med mjölk, makrill i tomatsås och keso
Dryck:Kaffe
Mellanmål:Banan
Dryck:Vatten, kaffe
Lunch:Ajvarbiffar med ris och brunsås
Dryck:Vatten
Mellanmål:Clementin
Dryck:Vatten
Middag:Sötpotatisgryta med torsk och skaldjur
Dryck:Mjölk
Mellanmål:Kvarg med yoghurt och kanelmüsli
Dryck:Proviva,te
Magen mådde:Magen rumlade om efter middagen. Var det sötpotatisen eller de svarta bönorna som orsakade det? 

Fredag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt med mjölk, keso och banan
Dryck:Proviva,kaffe
Mellanmål:Banan
Dryck: Vatten, kaffe
Lunch:Sötpotatisgryta med torsk och skaldjur,apelsin
Dryck:Vatten
Mellanmål:Vindruvor
Dryck:Vatten
Middag:Shepherds pie 
Dryck:Öl

Lördag
Frukost:Äpple med yoghurt och kanelmüsli, makrill i tomatsås och keso
Dryck:Proviva,kaffe
Lunch:Shepherds pie,morot 
Dryck:Vatten
Middag:Färdiggrillade revben och potatissallad,grönsallad
Dryck:Cider
Träning:3,5 km promenad

Söndag
Frukost:Banan och blåbär med yoghurt och kanelmüsli, makrill i tomatsås och keso
Dryck:Proviva,kaffe
Dryck: Te
Dryck:Mjölk
Mellanmål:Grekisk sallad
Dryck:Läsk 
Träning:60 min step-up

Godis och annat onödigt gott
I lördags bjöd vi släkten på födelsedagsfika och det blev en hel del kakor och annat onyttigt. Det positiva med födelsedagsfikat var att allt var glutenfritt :)   
Sedan var det ju Mello och då måste man ju ha lite chips och godis. 
Tyckte för övrigt att det var en riktigt dålig och inte ett dugg underhållande deltävling. Tråkiga programledare och usla låtar.
Kanske dags att ändra på konceptet. Känns som vi kan det här nu...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar