tisdag 24 februari 2015

Beskrivning hur jag sydde min yogaväska av ett par avlagda jeans


Fick en förfrågan om jag inte kunde beskriva hur jag sydde min yogaväska av ett par avlagda jeans, och tänkte här försöka mig på att så lättförståeligt som möjligt förklara steg för steg hur jag gjorde. Har tyvärr inga beskrivande bilder, men hoppas ändå det kan vara till någon hjälp och vägledning för att kunna sy sin alldeles egna, originella yogaväska. Jag förutsätter att man har en viss vana att sy och har sytt i ett blixtlås tidigare, och vet att man lägger till sömsmån när man mätt ut hur stor väska det krävs för att räcka till för yogamattan. Tänk även på att lägga till några extra centimeter när ni har mätt mattan, så ni inte liksom jag får en väska som mattan precis får plats i och som därför är lite trixig att få in mattan i. 


Jag började med att klippa ut båda baksidorna av jeansen, och klippte bort de tjocka sömmarna. Sydde i blixtlåset, som är lika långt som mattan är bred, uppe från byxans linning och ner längs byxbenens utsidor. (Bilden ovan) 
Mätte tjockleken på den hoprullade mattan, plus några centimeter, och mätte ut det måttet på byxbenen, med blixtlåset i mitten. Fick då fram hur mycket överflödigt tyg jag behövde klippa bort från grenen på byxbenen. Vändsydde sedan benen till en tub. 


När tuben var klar klippte jag av tuben/tyget i samma längd som mattan/blixtlåset. Tänk även här på att spara några extra centimeter.
Nu kommer man till det lite trixiga, nämligen att sy dit två bottnar i varsin ände av tuben. Mät ut i diameter hur stora tygbitar/cirklar det krävs till bottnarna. Klipp ut cirklarna av tyget från framsidan av jeansen. Vändsy tygbottnarna mot tubens kanter och sy samtidigt dit ett axelband i önskad längd. 
Vänd nu rätsidan ut, och vips så har du din alldeles egna yogaväska, inte lik någon annans :)

I boken Sy sött av stuvbitar hittar du fler tips och vägledning till vad du kan göra med stuvbitar och tyg från gamla kläder, istället för att slänga dem. Passa på nu, vet ja', när boken säljs för ett bra pris på bokrean. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar