tisdag 29 september 2015

Snabblagat äppelmos med syltsocker

I helgen kände jag att jag var tvungen att ta hand om lite sommaräpplen 
så de inte skulle bli förstörda, eller uppätna av älgarna för den delen. 
Har nämligen haft vissa problem med dem under åren.


Bildbevis när älgarna kalasade på våra äpplen för några somrar sedan.


Men eftersom det var såå fint väder i helgen ville jag inte stå i köket allt för länge, 
så det blev en supersnabb variant av äppelmoskok. 
Jag skalade äpplena, delade dem i stora bitar, kokade i ca 5 minuter, 
mixade med stavmixer, tillsatte syltsocker, kokade ytterligare 3 minuter 
och hällde upp på burkar. 
Klart på ett kick och jag kunde gå ut och njuta av solen, 
och av ett synnerligen gott äppelmos idag på morgongröten :)


Äppelmos
ca 0,5 L

1 kg äpplen
1 dl vatten
ca 2,5 dl syltsocker

Gör så här
Skalade äpplen
Dela dem i stora bitar
Koka äppelbitarna i ca 5 minuter
Mixa med stavmixer
Tillsätt syltsocker
Koka ytterligare ca 3 minuter
Häll upp på väl rengjorda burkar

Vet inte exakt hur lång hållbarhet det här moset har, 
men ett par veckor i öppnad burk i kylen bör det hålla,
och betydligt längre i oöppnad.




16 kommentarer:

  1. Otroligt att älgarna vågar sig så nära människorna. Gott med mos. Det gjorde jag när barnen var små. Då gick det åt. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här älgarna var inte ett dugg blyga. En rolig kommentar från en av ungarnas kompisar var:
      "Vi i vår familj brukar åka på älgsafari, och inte se en enda älg, och ni har dem hemma i trädgården. Orättvist!" :)

      Radera
  2. Hej.
    Ett jättegott mos, har gjort det ett par gånger.
    Gjorde nytt idag men fick det lite för löst, kan jag göra något för att få det fastare.?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Google är en fantastisk tjänst på nätet ;) och när jag söker på "Kan man koka om för lös sylt/mos?" får jag fram detta: Tycker man att sylten är för lös går det bra att koka om sylten och tillsätta extra pektin. Koka upp, dosera och koka några minuter enligt anvisning på förpackningen. Fruktpektin går att köpa både flytande och som pulver. Men se till att köpa en sort som ska tillsättas efter sockret. De som ska tillsättas före sockret kan inte användas för omkokning. Pektin hittar man i de flesta livsmedelsbutiker, det brukar finnas på hyllorna för bakartiklar.
      Jag läste också att äpplen innehåller naturligt pektin, så antagligen har dina äpplen den här gången innehållit lite för lite.
      Lycka till om du provar att koka om ditt ms. Hör härna av dig om resultatet. /Birgitta

      Radera
  3. Tack för svar.
    Jag ställde in moset i kylen, det blev lite fastare när det blev riktigt kallt, gjorde en rulltårta med det och det blev väldigt bra.🤗
    Har alltså inte behövt koka om det men vet hur jag gör om det händer igen.
    Idag gjorde jag en omgång till, så jättelätt o så gott. Berith

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska nog ta och koka en omgång mos jag med. Tycker det är gott på morgongröten :)

      Radera
  4. Äpplemos och Aprikos sylt tillsammans är kanongott att lägga i rulltårta.
    En bondmora lärde mig detta🙂

    SvaraRadera
  5. Tack för bra recept 😊 Jag gjorde hemlagad äppelmos för första gången och på egenodlade äpplen, så lycklig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ändå något speciellt med att koka äppelmos på sina egna äpplen än på köpe-äpplen. Kul att du gillade receptet! /Birgitta

      Radera
  6. Är det 1 kilo utan skal och kärnhus?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är 1 kilo med skal och kärnhuset. Det ska bli en liter skalade och tärnade äpplen.
      /Birgitta

      Radera
  7. Blir det inte rött som äppeljuice blir?🤔

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ju rödare äpplen desto mer rosa blir äppelmoset.
      Utan någon form av konserveringsmedel, som finns i syltsockret, blir färgen på äppelmoset brunt.
      Vet inte vilken äppeljuice du syftar på som är röd men är det billig juice i affären så kan det bero på att den är gjord på äppelkoncentrat och är det färsk äppeljuice så beror det nog, som jag skrev innan, att den är gjord på röda äpplen.

      Radera
  8. Jag googlade på äpplemos syltsocker och din sida hamnade överst på min sökning har aldrig tidigare gjort äpplemos förrän idag efter ditt recept och det var lätt och enkelt. Moset var gott, ska bli spännande att ha det på min overnight gröten imorgon bitti.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade receptet! Hoppas det smakade bra till gröten :)

      Radera