tisdag 29 augusti 2017

Järpar med citron- och honungsmorötter och raita


Planen för min del under resten av året är som jag nämnde i mitt inlägg i söndags kväll att äta mer av vår artegna kost, så det här inlägget vill jag förtydliga innehåller en rätt jag lagade i förra veckan innan jag med det bestämdaste bestämde mig för att strikt hålla mig till mera grönt och mindre kött.
Började faktiskt redan igår med att tacka nej till dotterns makaroner och bacon och lagade istället min egen middag bestående av stekt ris med champinjoner och grönsaker.


Visst är väl de här egna morötterna med sina osymmetriska former mer roliga än de helt raka och intetsägande som säljs i affärerna!? :)
Morötterna skar jag i stavar och rostade med honung och rapsolja och pressade citron över vid servering.
Till morötterna gjorde jag järpar smaksatta med garam masala och den indiska yoghurtsåsen raita. Och till det hela serverade jag mathavre.

Järpar med citron- och honungsmorötter och raita
4 portioner

500 g nötfärs
1 ägg
1 äpple
0,5 gurka
0,5 kruka mynta
300 g turkisk yoghurt
2 vitlöksklyftor
1 citron
Ca 300-500 g morötter
1 tsk ingefära
Honung
Rapsolja
Salt
Svartpeppar
Matvete

Gör så här
Tärna äpple och gurka
Finhacka mynta
Blanda äpple, gurka och mynta med yoghurt och pressad vitlök
Krydda med 1 krm garam masala, 0,5 tsk salt, 2 krm svartpeppar och 
saften från en 0,5 citron
Blanda raitan ordentligt och ställ kallt till servering
Skala morötterna och skär i stavar
Lägg dem på en ugnsfast plåt och ringla rapsolja och honung över
Salta och peppra
Sätt in morötterna i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter
Blanda färs, ägg, 1 tsk garam masala, 1 tsk ingefära, 1 tsk salt och 3 krm svartpeppar
Forma till järpar och stek dem i smör så de får fin färg
Lägg dem sedan på plåten tillsammans med morötterna och
låt dem steka klart i ugnen de sista tio minuterna
Koka mathavren efter anvisningarna på förpackningen
Pressa avslutningsvis saften från 0,5 citron över morötterna innan servering

1 kommentar:

  1. Så smaskigt. Vilket fint tankekort i ditt förra inlägg. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera