fredag 21 december 2012

Städtips i Min Lilla Kokvrå

Har du panik inför årets julstädning? Börjar du känna av stressen inför julen och oroar dig för hur du ska hinna städa innan släkten kommer på besök?

I Min Lilla Kokvrå blir det iallafall ingen storstädning inför julen. Där ser jag bara till att plocka bort saker från bänkarna, som disk, flaskor, reklamblad och hushållsmaskiner, och torkar på sin höjd rent de fria ytorna med vatten och såpa, det sprider ju en härlig hemtrevlig doft. Sedan lägger jag i stället lite mer krut på att snygga till de rum som är viktigast för gästerna. Hallen är det första intrycket för gästerna, där ställer jag skor i ordning, tar undan onödiga kläder och ser till att gästerna har galgar att hänga sina ytterkläder på. Badrummet tycker jag är viktigt att det är fräscht, där dammar jag, tvättar ur handfat och toa och hänger upp rena handdukar. I resten av huset ser jag till att plocka undan sådant som ligger framme i onödan och drar över golven lite snabbt med dammsugaren, eftersom vi har en så mörk årstid och gästerna ändå inte ser om det är lite damm i hörnen. Jag torkar bort synliga fläckar med vatten och såpa, dämpar belysningen och tänder levande ljus. Till sist placerar jag ut lite julblommor och vips, så har julstämningen infunnit sig.

Efter julen och alla helgerna  kan det kanske vara läge för en större rengöring i hemmet, t ex rensa avlopp, städa garderober mm, och då kan jag tipsa om boken Hushållspraktika, en bok för dem som ibland behöver tips och råd i hemmet. Men nu, så här inför jul då vi ändå har fullt upp med så mycket annat, tycker jag gott att det räcker med en snabbstädning och att vi kan strunta i att fönstren inte är nyputsade eller golvlisterna avtorkade, utan istället njuta av mörkret och lugnet och koppla av med en glögg i soffan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar