torsdag 4 april 2013

Flytta hemifrån - en checklista

Har ni ungdomar hemma som är redo att flyga ur boet?
Tycker ni inte det vore bra att förbereda dem inför flytten med en liten checklista på saker som är bra att ha i sitt nya hem? Förr samlade man på sig saker inför flytten redan som barn men dagens ungdomar verkar inte riktigt ha den framförhållningen. Jag försöker peppa mina ungdomar till att önska sig saker till födelsedagar och jul inför den kommande flytten, antagligen är det några år kvar innan den sker men jag vill att de ska få en så bra start som möjligt på sitt nya, vuxna liv och då är det bra att vara förutseende. 
Jag försöker få dem att inse att det är en stor kostnad att bygga upp ett eget hem med allt vad det innebär, sånt som de antagligen bara tar för givet ska finnas i ett hem. 
På Konsumentverkets Koll på pengarna 2018, kan man läsa om vad man bör känna till när man flyttar hemifrån och exempel på vad det kan kosta för en 20-åring med eget boende.
För att förbereda ungdomarna för livet i egen lya kan det vara bra att låta dem betala en slant för att bo hemmaMin grabb som är 20 år och har arbete får betala 
2 000 kr/månad här hemma, pengar som ska täcka hans kostnader för mat och hygienartiklar. Min dotter som är 18 år får ansvara för sitt studiebidrag, som ska täcka hennes kostnader för nöjen och kläder. Att de får ta ansvar för sina egna pengar och kostnader hoppas jag kommer hjälpa dem i framtiden att planerar sin egen ekonomi.
Jag har satt ihop en lista som jag gett till mina ungdomar på saker som kan vara bra att ha i ett hem. Hjälp gärna till och komplettera listan med saker du tycker saknas.


Flytta hemifrån

Möbler:
Säng
Soffa
Soffbord
Tv-bänk / Hylla
Köksbord
Köksstolar
Skrivbord
Hemelektronik:
TV
Bärbar dator
Telefon
Köksartiklar:
Kaffebryggare
Mikrovågsugn
Vattenkokare
Kastruller
Stekpanna 
Gjutjärnsgryta
Stekspade
Matknivar
Matskedar
Gafflar
Teskedar
Glas
Muggar
Flata tallrikar
Djupa tallrikar
Assietter 
Konservöppnare
Korkskruv 
Kapsylöppnare
Sax 
Visp
Elvisp
Bunke
Osthyvel
Potatisskalare
Knivar
Slevar
Ugnsfast form
Rivjärn
L- och dl-mått
Baksticka
Durkslag
Sil
Vitlökspress
Grytunderlägg
Skärbrädor
Äggklocka
Wettex-Trasor 
Diskmedel
Diskborste
Hushållspapper
Basvaror som socker, salt, peppar mm
Badrumsartiklar:  
Handdukar
Tandborste
Tandkräm
Tvål
Duschkräm
Schampo
Toalettborste
Toapapper
Övrigt:
Påslakan
Taklampa
Dammsugare
Strykbräda och strykjärn
Golvmopp
Hink

Brandvarnare 
och annan brandutrustning så som brandfilt och brandsläckare


Två böcker som jag tror de kan ha nytta av

11 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Vilken toppen lista! Tack så jättemycket. Håller på flytta hemifrån, så av denna lista kommer jag ha användning utav.
    MVH
    Alexandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Vad kul att du känner att du har användning av listan. Vet att många är inne och kikar på den och förstår att det finns många funderingar kring flytten till ett eget hem. Jag önskar dig ett stort lycka till med din första egna bostad. Varma hälsningar Birgitta.

      Radera
  2. Bra lista! Skulle vilja lägga till skrivbord också, särskilt för studenter. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis ska skrivbord stå med på listan. Tack!

      Radera
  3. Skulle lägga till skärbrädor, baksticka, kapsylöppnare, elvisp (vissa saker blir väl ansträngande med handvisp) och potatisskalare .
    En bra sak att önska sig i present är en rejäl gjutjärnsgryta, med eller utan emalj då man har användning för en sådan i många år framöver.

    Om det nya boendet inte har det redan så är brandvarnare, brandsläckare och en brandfilt en bra idé.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju jättebra grejer att komplettera listan med. Tänk att man har så mycket i sina kökslådor som är så självklart att man inte tänker på det förrän man ska använda det och upptäcker att det saknas.
      Och att jag inte tänkt på brandvarnare... Absolut ska brandvarnare som är en så billig livförsäkring stå med. Ska snarast komplettera listan med dessa "bra att ha saker".
      Stort tack! / Birgitta

      Radera
  4. Hej, superbra lista här! Har flyttat hemifrån men det var ganska halvdant och jag har bott med min syster. Det är dags att göra det mer på riktigt, så gör en ordentlig inventering på vad jag har och inte har.

    Skulle vilja lägga till durkslag, sil och vattenkokare som jag upptäckte att jag inte hade (:
    /Alice

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina tips! ska genast lägga till dem till listan, och lycka till med ditt egna boende.
      / Birgitta

      Radera
  5. Hej! Grymt bra lista! Tack för tipsen, hjälpte grymt mycket! Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, vad roligt att höra att listan är till nytta!
      Lycka till! / Birgitta

      Radera
  6. Hej läs mer på vår hemsida.
    http://greatmoving.se

    SvaraRadera