fredag 15 februari 2013

Tallriksmodellen som riktmärke

Jag har tidigare skrivit om att jag tycker att man ska strunta i dieter, och det håller jag fast vid, men jag kan för den skull inte låta bli att vara nyfiken på recept från olika dieter. T ex är jag nyfiken på "Falsk potatissallad", ett LCHF - recept med få kolhydrater och hög fetthalt, där potatisen är utbytt mot zucchini. Ett annat LCHF-recept som låter spännande är  Laxbiffar med limeaioli. Det ena behöver ju inte utesluta det andra, bara man äter en varierad kost.
Jag tycker tallriksmodellen är ett bra riktmärke för en balanserad måltid och behöver man gå ner i vikt minskar man ner delen med ris, pasta och potatis och ökar istället på mängden grönsaker och rotfrukter.
Sedan är det ju viktigt att man rör på sig om man vill gå ner i vikt, den energi man stoppar in i munnen måste man på något sätt förbränna. Har du svårt att komma igång med träningen så kanske du kan bli hjälpt av att ändra din självbild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar