söndag 17 mars 2013

Muffins med nöt- och kolatopping

Det finns en hel uppsjö med recept på muffins och cupcakes men när jag skulle välja muffinsrecept till Månadens sötsak, som förra månaden var 70-tal, så valde jag ändå att göra en egen variant på muffins. Jag bakade en enkel choklad-och vaniljmuffins och som kronan på verket prydde jag muffinsen med en nöt- och kolatopping.
Ett mycket lyckat resultat som fick MVG av familjen.
 
Fina formar ska det va till goda Muffins
 
Choklad- & Vaniljmuffins
10 stora
 
4 dl vetemjöl
3 msk kako
2 msk chokladpulver (o´boy eller liknande)
1 tsk bakpulver
0,25 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
1,5 dl strösocker
1 ägg, lätt vispat
2,25 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
75 g smör, smält och avsvalnat


 Topping
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
0,5 msk smör
2 dl salta jordnötter

 Gör så här
Förvärm ugnen till 200 grader
Placera ut pappersformar på en plåt,
eller smöra fördjupningarna i en muffinsplåt
Blanda samman de torra ingredienserna, utom vaniljsocker,
 i en stor skål
I en annan skål blandar du ägg, mjölk, vaniljsocker
och smält smör
Tillsätt blandningen till de torra ingredienserna och
rör om lätt tills allt precis har blandats
Fördela smeten jämt i de förberedda formarna
Grädda i ca 20 minuter eller till muffinsen
rest sig och är fasta
Låt svalna på plåten i 5 minuter
Flytta dem sedan till ett galler
 
Häll grädde, socker och sirap till toppingen i en kastrull,
låt det koka ordentligt till 120 grader, rör då och då
Ta bort från värmenoch klicka ner smöret
Rör om ordentligt och blanda ner jordnötterna
Häll nötkolan över muffinsen och låt stelna
 
 
Eftersom det finns så många fina och goda muffinsrecept har jag den här månaden även valt att delta i utmaningen med ett recept i min andra blogg Studio Livskraft, där hittar ni ett recept på smulmuffins.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar