onsdag 25 september 2013

Äppelpaj med rivna äpplen

Bland bakverk och kastruller hittade jag, för mig, 
ett annorlunda recept på äppelpaj som jag kände att jag var tvungen att testa, 
så idag på vår soppdag passade jag på. 
 

Äppelpaj med rivna äpplen
ca 6 portioner
5-6 medelstora äpplen
1 msk smör
2-3 msk flytande honung
1-2 tsk malen kanel
Pajsmet
125 g smör
1 ägg
3 dl vetemjöl
2 1/2 dl strösocker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 1/2 tsk bakpulver

Till servering
Vaniljsås

Gör så här 
Skala, kärna ur och grovriv äpplena
Bryn äppelrivet i smör och honung
 Bred ut äppelrivet i botten av en pajform
Strö över malen kanel
 Smält smöret och låt det svalna
 Vispa ihop ägget med en gaffel
 Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål
Blanda mjölblandningen med det lättvispade ägget och det smälta smöret
 Fördela smeten ovanpå äpplena
 Jämna till ytan med en kniv
Grädda i nedre delen av ugnen i 2oo grader i 30 min

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du provade pajen!! Visst är den farligt god!!??:)
    Tack för länkningen!!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggar som jag tycker är trevliga och har bra recept länkar jag gärna :)

      Radera