fredag 15 november 2013

Sagolik päron- och citronmarmelad

"Det var en gång en liten marmelad. Men inte vilken marmelad som helst. Det var en magisk, skimrande päronmarmelad med krispiga bitar av valnötter"
...så börjar Susanne sin beskrivning av denna sagolika päron- och citronmarmelad på sin blogg och jag kände att jag bara var tvungen att ge den en chans, och wow...vad den blev god :)  Tur det blev en stor burk så den räcker lääänge...
Päron- och citronmarmelad
med valnötter
ca 1 liter
 
1 kg päron
2 st ekologiska citroner
½ st vaniljstång, delad och urskrapad
1 paket syltsocker
100 g valnötter, grovt krossade
 
Gör så här
Skala päronen och
lägg i kallt vatten med lite citron så de inte mörknar Skär dem i ca 2 cm stora bitar
Lägg i en kastrull och
pressa saften från en citron över
Skiva den andra citronen och
lägg ner den samt vaniljstång i grytan
 Koka 20 minuter
Tillsätt syltsocker och koka 20 minuter till
Gör marmeladprov:
häll lite marmelad på en kyld tallrik och
dra en sked genom,
om marmeladen rinner ihop behöver den koka lite till Tillsätt sist valnötter och koka upp
Häll upp på väl rengjorda
 
Söta saker och annat gott  

2 kommentarer:

  1. WOW det ser UNDERBART gott ut:) din blogg gör att jag vill laga mat hela tiden haha.

    Kolla in länken nedan...ett läckert recept jag bifogat som ingen får missa:)

    Ha en härlig vecka:)

    LOVE Maria at inredningsvis - Swedish decor, food, and fashion

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna inspirera och att det är recept som lockar till just matlagning, enkelt, lätt och varierat är min melodi :)

      Önskar dig med en härlig vecka!

      Radera