tisdag 25 mars 2014

Kalas med fras!

25 mars, en av årets alla söta dagar då vi har något att fira. 
Vad firar vi då? 
Jag som inte är särskilt kyrklig av mig firar helt enkel att våren är på väg. 
Vad firar du idag? 
Men som många andra söta saker 
går det bra att fira med våfflor vilken dag som helst under året. 
 Våffelreceptet jag använder är ett jag har tagit med mig hemifrån, 
och de våfflorna blir såå goda.

Mors våfflor
16-20 stycken
200 g margarin
2 dl socker
2 ägg
4 dl vetemjöl
2 dl potatismjöl
1 tsk bikarbonat
4 dl filmjölk

Gör så här
Smält margarinet, låt svalna
Rör socker och ägg, ett i taget och
rör sedan ner margarin och filmjölk
Blanda de torra ingredienserna i en annan skål och
vänd ner i smeten
Våffla!!

Topping 
Socker, sylt eller bär
Vispad grädde eller glass
 
Kaviar och hackad lök
 Gräddfil

2 kommentarer:

  1. Våfflor, våfflor, våfflor överallt... hoppas att det aldrig nånsin mera blir kallt! ;)
    Självklart ska man äta våfflor flera gånger per år men absolut denna dag. Hmm, vid närmare eftertanke har vi nog inte ätit våfflor sen senaste Våffeldag, hoppsan. Dags att ändra på det nu kanske? :) Och det som är så bra är att man äta våfflor med salt topping också, förrätt till nästa bjudmiddag kanske?

    Kramizar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Salt topping på våfflorna känns riktigt vuxet och passar perfekt som förrätt.

      Ha de!

      Radera