lördag 8 mars 2014

Tonfiskrecept önskas

Gårdagens matlåda - stekt tonfisk med potatis och sås.  
Ser inte så spännande ut och smakade heller inte särskilt mycket.
Jag hade blivit bjuden på mat och skvaller hos en av granntanterna i torsdags kväll, tre damer 65+ och jag. Jag blev bjuden på god kräftsoppa till förrätt, fyllda crêpes och sallad till huvudrätt och det senaste skvallret från grannskapet till efterrätt ;) Det var en riktigt trevlig kväll i damernas sällskap men det bästa av allt var nog att jag kunde gå hemifrån när de här hemma hade fullt upp med städning, tvätt och matlagning och bara sätta mig vid dukat bord och koppla av :) Till mat här hemma lagade alltså mannen då stekt tonfisk som jag dagen efter hade i min matlåda. Jag har länge varit nyfiken på hur tonfisken smakar (har bara ätit tonfisk på burk) och hade rätt stora förväntningar eftersom jag fått för mig att tonfisken ses som en delikatess. Men som sagt det var en liten besvikelse, det smakade inte illa utan det smakade just ingenting. Nu undrar jag om det är någon som brukar tillaga tonfisk och om ni har något bra recept att dela med er av. Tror, nu när grillsäsongen närmar sig, att tonfisken passar utmärkt att lägga på grillen. Har ni några bra recept så tar jag tacksamt emot dem.

2 kommentarer:

  1. Vi marinerar med olivolja, salt, peppar och lime/citron. Steker någon min på varje sida den är godast om den inte är genomstekt och bäst på grillen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lime/citron kanske är hemligheten och inte steka för länge. Tack för tipset :)

      Radera