onsdag 7 maj 2014

Recept på barnmat - frikadeller, köttfärsröra och fiskfärs

En fundering jag fick när jag såg den här boken 
är hur det egentligen är nu för tiden, om nyblivna föräldrar lagar sin egen barnmat eller om den färdiga barnmaten på burk har blivit så mycket bättre utan konserveringsmedel och andra tillsatser, och billigare, så man egentligen inte sparar så mycket på att laga sin egen barnmat. 
Mina barn, som nu är 18 och 15, lagade jag mest egen mat till pga av det blev så mycket billigare, och naturligtvis för att jag dessutom visste säkert vad de fick i sig. De köpta barnmatsburkarna tog jag mest till när vi var ute på något, för att de då var så mycket smidigare att ta med. Men hur är det idag, köper man mest färdiga burkar med barnmat eller lagar man eget? Trots att det gått ca 15 år sedan jag lagade barnmat senast har jag kvar mitt vältummade receptblock, med naturligtvis många "vanliga" recept i, men även med recept på barnmat som jag lagade till mina barn, bl a  frikadeller, köttfärsröra och fiskfärs. Alla recepten ger stora satser som kan portioneras upp, frysas in och tas fram vid behov. 

Frikadeller
6-8 månader
300 g nötfärs
1 dl mjölk
3 msk potatismjöl
ev 0,5 tsk salt

Gör så här
Blanda färs, mjölk och potatismjöl
Rulla små bollar
Koka dem i ca 10 minuter
Låt kallna
Frys in frikadellerna en och en


 Köttfärsröra
6-8 månader 

300 g nötfärs
4 tomater
4 dl riven morot
2 dl vatten
ev 0,5 tsk salt
Timjan el vitlök

Gör så här
Doppa tomaterna i kokande vatten
Dra av skalet
Mosa tomaterna
Blanda tomater, nötfärs, morot och vatten 
Koka sakta i ca 5 minuter
Smaksätt med lite örtkrydda



Fiskfärs 
6-8 månader

400 g fiskfilé
2 msk potatismjöl
2 dl kaffegrädde
3 ägg
ev 0,25 tsk salt

 Gör så här
Blanda fisk, potatismjöl och ägg i matberedare
Tillsätt grädde
Kör matberedaren i 1-2 minuter
Häll smeten i en smord form
Täck med aluminiumfolie
Grädda i 200 grader i ca 1 timme
Skär färsen i skivor när den kallnat
Frys in skivorna en och en

 
Ni som är mitt uppe i småbarns tiden vill jag uppmana att verkligen ta vara på tiden, för den går på tok för fort, rätt vad det är står det ett par 42:or i hallen och man ser inte röken av kidsen, antingen sitter de på sina rum eller så är de iväg på någon aktivitet med kompisarna.

Vill ni vara riktigt väl förberedda på vad som komma skall har jag en checklista med prylar som är bra att ha när de ska flytta hemifrån ;) Kan vara bra att vara väl förberedd, för åren går som sagt vääldigt fort, hux flux så är man där. Flytta hemifrån-en checklista hittar ni Här

2 kommentarer:

  1. Vi kombinerar köpemat med hemlagat. Med de smidiga frysformarna från http://www.barnmatsburken.se så passar de frysta bitarna i de vanliga burkarna av glas - smidigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka smarta frysformar! Kommer nu ihåg att jag själv frös in bröstmjölk i vanliga isbitsformar.

      Tack för tipset!

      Radera