söndag 14 december 2014

Chèvre chaud - gratinerad getost

Ibland blir man bra bortskämd :) Helt utan anledning, bara för att de anhöriga ville visa lite välvilja, omtanke och säkert ge oss personal ett bevis på att vi gör ett gott arbete med de gamla på vårt vårdboende, fick vi alla personal en julgåva. Nu tillhör ju inte jag vårdpersonalen, och ska väl inte ta åt mig av äran för att de gamla har det bra hos oss, men dessa anhöriga hade inte glömt att det även finns annan personal i huset som jobbar indirekt med de gamla. Det gjorde mig riktigt glad :)
Vad bestod då denna julgåva av? Jo, i den lilla presentpåsen jag fick fanns ett par riktigt fina getostar, tillverkade på en gård inte långt härifrån. 
En av ostarna bestämde jag mig för att göra en liten förrätt av, nämligen chèvre chaud.

Chèvre chaud - gratinerad getost
4 port

4 skivor rostbröd
4 skivor chèvreost-getost, ca 1 cm tjocka
2 msk honung, flytande
Lök
Tomat
Gurka
(Sallad, typ ruccola)
Olivolja
Balsamvinäger
50 g valnötter, grovt hackade
Flingsalt
Svartpeppar, nymalen

Gör så här
Sätt ugnen på full värme med grillelement
Stansa ut fyra rundlar ur brödet som 
är ungefär lika stora som getostskivorna
Stek brödet på båda sidorna i smör
Lägg getosten på brödskivorna och ringla honung över
Placera på plåt och gratinera tills osten har fin färg, ca 4-5 minuter
Skiva tomater och gurka
Skala och skiva lök
Lägg upp på tallrikar, gärna med sallad i botten
Lägg en toast på varje
Ringla lite olivolja och balsamvinäger runt toasten
Strö över valnötter
Avsluta med flingsalt och lite nymald svartpeppar


Ett fruktigt, vitt vin läste jag mig till skulle passa, och jag tog det vi hade hemma, 
Chill out expedition chardonnay (nr 2053) med en riktigt fruktig smak. Passade utmärkt.



De andra ostarna får jag se vad jag gör med. 
Kanske det blir en ostpaj, har några pajskal i frysen. 
Någon som har någon annan idé om vad jag kan använda getostarna till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar