tisdag 9 december 2014

Hög tid att lägga lutfisken i blöt

Idag på självaste Anna-dagen ska man enligt tradition lägga lutfisken i blöt. Själv hoppar jag alltid över den sysslan ;) är faktiskt inte särskilt förtjust i den maträtten, däremot tycker jag det är viktigt att föra vidare gamla sägner och traditioner till våra barn, så när barnen var små läste jag varje kväll, från 1 december fram till jul, högt för barnen ur Tomtens jul. Boken om Tomten som har ett fullspäckat schema i december och som varje dag har en viktig syssla att utföra, t ex stöpa ljus, baka pepparkakor och stoppa korv, för att hinna klart med alla förberedelser till jul. 


Ett mycket trevligt och roligt sätt att tillsammans med barnen räkna ner dagarna fram till jul, men även ett tillfälle att få ge dem en liten historielektion i hur det kunde vara förr i tiden kring juletid. Jul i stora skogen är en annan julsaga, som kan läsas varje dag fram till jul. Nedräkningen har börjat...

4 kommentarer:

  1. Inga lutfiskar i blöt oss mig heller på Anna-dagen :) den får firas på annat vis !
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett klokt beslut, grattis till dig :)

      Radera
  2. Imorgon ska vi faktiskt äta lutfisk tillagad i ugn som fredagsmysmat. Vi äter den med senapssås och gröna ärter. Hemma åt vi den alltid med vitsås och kryddpeppar, och vi gillade den inte alls. Troligtvis var den överkokt också.
    Den bokpärmen känner man igen, vilken nostalgi... undrar om man kan hitta den nånstans? Vi läser alltid högt för varandra ur "En julsaga" av Charles Dickens sedan 11 år tillbaka... det gäller att hitta de små mysstunderna varje kväll fram till jul.
    Kramizar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan mycket väl vara en överkokt lutfisk som fick mig som barn att helst gömma mig när det vankades lutfisk. Och vitsås med kryddpeppar...nej, jag tror inte det. Men kanske er variant kan få mig på andra tankar...
      Kramar till er!

      Radera