tisdag 3 februari 2015

Mot målet i en Haiku

Igår när jag tog mig till jobbet i halkan kom jag tänka på att det var länge sedan jag skrev någon Haiku, en japansk kortvers med 17 stavelser på tre rader. En Haiku jag skrev för några vintrar sedan när väglaget hem från fjällen inte var det bästa dök plötsligt upp.


Vintervitt landskap
Plogad väg slingrar sig fram
Snart är målet nått


Låt naturen inspirera till tre korta rader. Se dig omkring och fånga ögonblicket
Att skriva Haiku är ett sätt att vara mer närvarande. 

2 kommentarer:

  1. Blå himmel, snö och skoknarr är bara för härligt :)
    Men väglaget och den oro jag kände den gången när jag diktade ihop min Haiku på väg hem från fjällen var inte riktigt lika härligt. Skönt när målet är nåt och man kommer fram som man ska, om än lite senare än planerat.

    SvaraRadera