lördag 31 oktober 2015

Månadens middagstips oktober - vegetariskt

Den här månaden var jag rent egoistisk när jag valde tema på Månadens middagstips - vegetarisktMin tanke har varit att införa en vegetarisk dag här hemma, vilket har visat sig inte vara helt enkelt, av anledningar som skeptiska familjemedlemmar och passande recept. Framför allt har jag upplevt att många vegetariska recept innehåller ost, och några i vår familj äter inte ost.
Nu har det ju inte direkt dröst in vegetariska tips, dessutom är det ost i två av de tre recepten som kommit in, så med tanke på att använda månadens middagstips för att omvända familjen så kanske det inte var så lyckat ;) men för min egen del är jag riktigt nöjd. Blir allt mer övertygad om att det går att laga varierade och goda vegetariska rätter.
Vad är då vitsen med att införa en vegetarisk dag? Jo, för min del handlar det om rent hälsomässiga skäl. Tycker absolut att man ska äta varierat och inte låta det ena utesluta det andra men forskning har trots allt visat att kött och andra animaliska produkter har hälsonackdelar. De innehåller för mycket protein, ofta för mycket fett och för litet fibrer. Enligt livsmedelsverket bör vi inte äta mer än 500 gram rött kött i veckan, och det är man ju snart uppe i om man räknar ihop korven, köttfärsen, pålägget och köttbiten till helgen, utan istället byta ut det röda köttet mot vitt kött och vegetabilier. Där av anledningen till att jag vill införa en vegetarisk dag här hemma. Sen finns miljöaspekten, som min dotter mest ser som anledning till att äta vegetariskt, som t ex att utsläppen av koldioxid påskyndar växthuseffekten. Alla gör vi val av olika anledningar, fattade på olika erfarenheter och grunder, men kan det leda till något gott så är ju inte anledningen det viktigaste, utan att man väljer och fattar ett beslut. 
Vilka beslut månadens middagstipsare har tagit kring att äta vegetariskt vet jag inte men jag är oerhört tacksam för att de valt att bidra med vegetariska recept här i Min Lilla Kokvrå. För att komma till recepten, klicka på länkarna.

Millas hälsoblogg
Quesadillas med kikärter, spenat och fetaost



Livsnjutarnas gourmetkök
Böngryta som påminner om köttfärssås
som jag redan testlagat, och vad jag tyckte kan du läsa HÄR

vegetarisk böngryta kidneybönor chilisting







1 kommentar:

  1. Vegetariskt gillar jag mer och mer. Familjen är med på det när vi har Linas matkasse. Där är en vegetarisk rätt per kasse. Hha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera