måndag 19 september 2016

Chokladbrownie med seg kola och flingsalt

Ny vecka...   och nya möjligheter :)  Har ni haft en bra helg?
Jag kan då rakt inte klaga. Några grader kallare blev det i helgen men ändå ett strålande väder. Jag njuter verkligen av att fortfarande kunna använda vår trädgård som ett stort extra rum. 
Den här helgen har jag förberett lite för våren i trädgården och satt några tulpanlökar där jag i våras tyckte att det var lite glest med tulpaner. 
I år hade jag varit förutseende och märkte ut med pinnar vart jag skulle sätta lökarna, och vilken färg det skulle vara.
Det är lätt annars att man har glömt när hösten väl kommer...

 



Grabben, familjens gottegris (jag kommer dock tätt efter på en andra plats ;) 
hade hittat ett smarrigt recept på chokladbrownie med seg kola som han tyckte skulle passa bra att ha med här i bloggen. Kan tro att han hade en baktanke... ;)
men jag var ju inte sen att göra honom till viljes och bakade dessa läckerheter med smak av både sött och salt, som passar utmärkt till en kopp kaffe, eller som dessert med en liten klick grädde till.

Chokladbrownie med seg kola och flingsalt

175 g smör, rumsvarmt
3,5 dl strösocker
1 dl kakao
0,5 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
3 dl vetemjöl

Salt kola
100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk flingsalt

Gör så här
Vispa ihop smör, socker, kakao, sirap och vaniljsocker med elvisp
Tillsätt äggen och vänd ner mjölet
Häll upp smeten i bakpappersklädd ugnsform, ca 24 x 24 cm
Grädda kakan i mitten av ugnen i 175 grader i ca 35 minuter
Låt kakan kallna helt
Smält smöret till kolan i en kastrull
Blanda i grädde, socker och sirap
Koka upp och sjud till 122 grader
Rör omdå och då så inte kolan bränner fast i botten
Testa genom att göra kulprov, häll en klick smet i kallt vatten, 
när du rullar smeten ska det bli en fast kula
Doppa botten på kastrullen hastigt i kallt vatten,
så att kokningsprocessen avstannar
Häll kolan över kakan och strö över flingsalt
Låt kolan stelna i rumstemperatur, det tar några timmar
Skär upp kakan i bitar



Önskar er en mjuk och behaglig start på veckan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar