tisdag 20 september 2016

Små energirika äppelkakebollar som mellanmål

När jag tränar brukar jag helst vilja gör det direkt efter jobbet. De senaste veckorna har jag t ex åkt till simhallen direkt efter jobbet, och ska jag träna på F&S väljer jag helst ett pass så jag slipper åka hem emellan. Tycker det är så motigt att komma iväg igen om jag först varit hemma, lagat mat och ätit. Inte heller känns det särskilt bra att träna efter att ha ätit en rejäl middag. 
Men något måste man ju ha i magen innan man tränar. Oftast brukar jag äta en frukt eller en energybar men vid de senast tillfällena har jag ätit små energirika äppelkakebollar som jag har bakat själv. Två räcker för min del och de är såå mycket godare och billigare än köpta bars.
Passar även som en del av ett mellanmål för hungriga barn och ungdomar när de kommer hem från plugget.

Äppelkakebollar

10 urkärnade dadlar
0,5 dl fiberhavregryn
0,5 dl kokosflingor
ca 0,5 msk äppelmos
ca 0,5 tsk malen kanel
0,25 tsk vaniljsocker
100 g cashewnötter, naturella
50 g paranötter
0,5 dl russin

Gör så här
Mixa nötterna, havregryn och kokos lite snabbt i en matberedare
Tillsätt dadlar, äppelmos, kanel och vaniljsocker.
Mixa alltsammans till en fast smet
Tillsätt russin och mixa lite till
Kyl sedan smeten ca 30 minuter innan du rullar den till bollar
Förvara i kyl eller frys i en tättslutande burk



Raw fika

6 kommentarer:

  1. Låter gott med äpple i, det har jag aldrig testat i bollar. Morötter och kanel har däremot varit ett stående sommarinslag i bollar, lite morotskakskänsla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funkar naturligtvis med vilket mos eller marmelad som helst.
      Bara att testa sig fram för önskad smak och konsistens :)

      Radera
    2. Rårivna morötter är det jag använder. Bollarna behöver ätas upp inom några dagar. Hur länge håller sig dina? Om ni hunnit testa det innan de gått åt :-)

      Radera
    3. Antar att du finriver moroten så du kan forma bollar av smeten.
      Mina bollar hann stå en dryg vecka i kylen innan de tog slut. I frysen håller de sig ju naturligtvis bra mycket längre.

      Radera
  2. Vilken bra idé. Det där med att laga middag efter träning som det blir hos oss är inget kul. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi brukar turas om att laga mat och vi tränar sällan samtidigt, så det är aldrig något problem hos oss.
      Maten är färdig när jag kommer hem från träningen, sån tur har jag :)

      Radera