tisdag 24 oktober 2017

Vegetariska champinjonbiffar med gult ris ur Janesh Vaidyas bok Maten från min by


Ytterligare ett pittabalanserat recept från Maten från min by - ayurveda för din hälsa. De som jag lagat tidigare hittar man härhärhär och här
Jag har även lagat och bloggat om recept från Janesh Vaidyas tidigare bok Maten är min medicin och de recepten hittar man samlade här.
Dagens recept har jag dock inte lagat rakt av från boken utan gjort några justeringar på. 
Jag har t ex inte blötlagt kikärter utan köpte dem på burk och riset, som jag förövrigt gillade särskilt mycket och kommer laga fler gånger, tillagade jag på annat sätt än som beskrivs i boken. 
Champinjonbiffarna tyckte jag blev rätt menlösa i smaken. Men de går ju att krydda upp efter eget tycke och smak. 
Här kommer alltså min tolkning av Janesh Vaidyas champinjonbiffar med gult ris.

Champinjonbiffar
8 stycken

1 burk kikärter
10 champinjoner
0,5 msk rapsolja
0,5 tsk malen koriander
3 kokta potatisar
2 dl hackad färsk grönkål
1 dl hackad färsk persilja
1 msk rismjöl
0,5 tsk salt
2 krm svartpeppar

Gör så här
Häll av kikärterna, skölj dem i kallt vatten och låt rinna av
Skär champinjonerna i småbitar
Värm oljan i en stekpanna och fräs champinjonerna 
tillsammans med koriandern i 3 minuter
Ställ åt sidan
Blanda kikärter, potatis, grönkål, persilja, rismjöl och salt i en bunke och 
mosa med en potatisstöt
Tillsätt champinjonerna och blanda ordentligt
Låt smeten stå i 15 minuter
Forma biffar av smeten och placera på en plåt täckt med bakplåtspapper
Tillaga i ugnen i 200 grader i 20 minuter
Vänd biffarna efter 10 minuter


Gult ris
4-6 portioner

4 dl basmatiris
1 gul lök
1 + 1 msk kokosolja
0,5 tsk malen kanel
0,5 tsk kardemumma
0,5 tsk svartpeppar
Salt
1 dl russin
1 tsk malen gurkmeja

Gör så här
Koka riset enligt förpackningen
Skala och finhacka löken
Värm 1 msk olja i en stekpanna och tillsätt kanel, kardemumma och svartpeppar
Tillsätt löken och rör i 3-4 minuter eller tills den mjuknar
Värm russinen i en stekpanna tills de får formen som liknar jordnötter
Ställ åt sidan
Värm 1 msk olja i en kastrull och tillsätt gurkmejan
Stäng av spisen och rör om
Blanda ner riset i lökblandningen 
Häll gurkmejan över riset och rör om väl
Smaka av med salt
Garnera med russin


Jag tänkte att det blir nog torrt utan någon sås till, så jag köpte en burk med grönsaksyoghurt. En ny bekantskap från Arla köket; turkisk yoghurt med ärtpesto. Den funkade absolut men jag tror en mangorajasås hade passat snäppet bättre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar