onsdag 24 juni 2020

18 veckoplaneringar med recept och inköpslistor

När 2020 var ett nytt år bestämde jag mig för att återuppta mitt tidigare lyckade koncept med att föra kost- och motionsdagbok. Ett koncept som gör det lättare för mig att hålla mig till den kost jag mår bra av, det vill säga mat som är skonsam och passar min mage och kroppstyp, och som hjälper mig att få träningen gjord. 
Tråkigt, kanske många tycker, att ruta in och planera hela veckan i förväg. Men min erfarenhet är att det är så mycket lättare om man har en plan att följa för att inte ta till mindre hälsosamma genvägar om tiden och orken inte riktigt räcker hela veckan ut. 
Men så händer det saker i livet som gör att man ändå får planera om och ta andra vägar. I år kom coronan och ett benbrott (inte mitt benbrott utan mannens) i vägen och planeringen kom av sig under veckorna 13-18. Vecka 19 återupptog jag planeringen igen men jag har fortfarande inte kommit igång med träningen. Nu har dock mannens benbrott läkt så pass så vi tog en promenad i kvarteret i helgen. Promenader på  ca 45-60 minuter på helgerna brukar annars vara ett återkommande inslag i min träning. Annars är simning en av de motionsformer jag gillar mest, men det känns så där i coronatider att gå till simhallen. En annan är yoga, vilket jag dock är dålig på att utföra på egen hand. Gruppträningen på F&S är flyttad utomhus så de passen skulle jag ju kunna gå på men det har helt enkelt inte blivit av. Och så gillar jag att cykla, och där finns inga ursäkter nu när vädret är perfekt för cykelturer. Får bara helt enkelt ta mig i kragen och börja motionera igen!!

Det jag däremot inte tänker göra i sommar är att göra nya veckoplaneringar, utan istället återanvända de jag redan satt ihop under året. Och det är naturligtvis fritt fram för vem som helst som tittar in här att använda sig av dem. Antingen som inspiration till att göra egna planeringar eller för att användas rakt av. Måste själv säga att det underlättar att ha inköpslistorna klara. Bara att kopiera och skriva ut eller helt enkelt ta fram mobilen när man är i affären för att handla middagsmaten.

Upplägget i mina planeringar är att man hittar recepten till maträtterna under de röda länkarna i planeringen och i kolumnen bredvid hittar man de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Jag räknar dock med att de vanligaste basvarorna redan finns hemma. 

  • Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
  • Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
  • Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ... 
  • Torrvaror: ris, pasta, couscous ...
Recepten beräknar jag ska räcka till 4 portioner.

Klicka på länkarna för att komma till respektive planering!











Planering 6
(vegetarisk)


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar