måndag 2 april 2018

Jag är en riktig amatör på aktier

Men nu har jag i alla fall börjat bygga min aktieportfölj.
Och min strategi för den är ett långsiktigt sparande med stabila utdelningsaktier. 
Ett tryggt och säkert (hoppas jag) sparande för framtiden.


För några veckor sedan la jag min första köporder på 20 aktier i fastighetsbolaget Hufvudstaden med min valda kurslimit 126 kronor. En vecka tog det innan någon sålde till det priset. 
Efter det la jag en order på aktier i Skanska. 
Även denna gång la jag en vecka som gräns. Men den här gången blev jag redan dagen efter ägare till mina Skanska-aktier.
Glad i hågen att det gick så fort la jag även en order på Assa Abloy. 
Jag valde mellan Assa och Atlas Copco, två industribolag, men valde Assa då den aktien var billigare och på väg ner. 
Jag la min kurslimit på 170 kr och ökade på perioden till två veckor. 
På en vecka hade aktien sjunkit ytterligare och jag trodde att om någon dag är det någon som säljer till min kurslimit. 
Men så plötsligt steg värdet på aktien igen. Och jag tror att om jag fortfarande vill köpa aktier i Assa så måste jag lägga en ny order och höja priset.
Har inte en aning om jag gör några kloka val när det gäller gränsen jag sätter för vad aktien får kosta. Det jag har gått efter är värdet på den senast sålda och sedan sänkt mitt bud något, eftersom diagrammen har visat att de är på väg ner. 
Två bolag som jag tittat på men sedan valt bort är Astra Zenica och Felix Outdoor, pga att jag tycker de är på tok för dyra. 
Känslan är att jag vill ha flera aktier för mina satsade pengar, inte få och dyra. 
Men det är bara min magkänsla som ligger till grund för det valet och ingen som helst klokskap. Skulle vara intressant och höra hur man bör tänka kring det. Många och billiga aktier eller få och dyra.
Men nu har jag som sagt i alla fall kommit igång och det ska bli spännande att följa hur mina aktier går. 
Det jag tänker kring min start är att det just nu i början är extra tidskrävande att lägga ordrar och sätta sig in i hur det funkar. 
Men min strategi är som sagt ett långsiktigt sparande och när jag väl byggt upp en grund i min portfölj är tanken att jag inte ska behöva oroa mig för aktiekurser som går upp och ner utan istället ägna tiden åt att lära mig mer om aktier.


10 000 kronor har jag satt undan på mitt ISK-konto för att starta upp min aktieportfölj. ISK-konto (investeringssparkonto) är en sparform för privatpersoner utan krångliga deklarationsregler. Kontot schablonbeskattas så man behöver inte skatta och deklarera för varje enskild affär.
Tanken är att jag vill ha fem bolag inom fem olika branscher som grund. 
Och det är alltså en stabil utdelning jag fokuserar på, som jag ska återinvestera och köpa fler aktier för. 
Med tiden ska portföljen breddas och innehålla fler aktier från fler bolag.
Hittills har jag köpt aktier i två bolag, fastighetsbolaget Hufvudstaden och byggbolaget Skanska. Två bolag som jag har läst mig till har hög och stabil utdelningshistorik.
Just nu har jag en order som ligger på industribolaget Assa Abloy, som jag antagligen, som sagt, måste höja min kurslimit på.
De två övriga bolagen jag planerar att köpa aktier i är livsmedelsbolaget Axfood och konsultföretag Ework, inom IT-branchen .
Ework är jag dock osäker på om det egentligen platsar i min strategi om stabila utdelningsaktier. Men vad jag kan läsa mig till så är det i alla fall ett bolag som växer. 
Men det känns som ett bolag som jag måste ha extra koll på.
Naturligtvis måste man ha koll på alla bolag man köper aktier i och vad som händer på marknaden men de stabila och väletablerade bolagen känns ju ändå mer säkra så här i början. 
Ja, så ser alltså min plan och strategi ut för min aktieportfölj. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar