söndag 22 april 2018

Kyckling i kokosmjölk med limeblad

Asiatiska dofter och smaker idag. Det är intressant hur dofter påverkar oss. 
Att särskilda dofter påminner oss om olika händelser eller personer och lockar fram minnen och känslor. När jag känner doften av hyacint, t ex, så får jag en känsla av förväntan. En känsla som är starkt förknippad med jularna från min barndom. 
Och lukten av nybakade bullar lockar fram den där trygga känslan som mamma gav. Hon fanns ju alltid hemma när jag var liten.
Dofterna från den här maträtten får mina tankar att svischa tillbaka till november 2014 och jag känner värme, lugn och harmoni, och sand mellan tårna :)


Har ni några särskilda doftminnen?

Kyckling i kokosmjölk med limeblad
4 portioner

900 g kycklinglårfiléer
1 tsk salt
1 zucchini
3 limeblad
400 ml kokosmjölk
2 dl vatten
1 kycklingbuljongtärning
150 g sockerärter, strimlade

Till servering
Ris

Gör så här
Skär kycklingen i skivor
Lägg dem i en ugnsform
Salta
Skär zucchinin i halvmånar och lägg på kycklingen
Finstrimla (smula torkade) limeblad och blanda med kokosmjölk och vatten
Riv ner buljongtärningen och häll såsen över kycklingen
Tillaga mitt i ugnen i 175 grader i ca 25 minuter
Strö över socker ärterna och låt gå i ytterligare 5 minuter i ugnen

1 kommentar:

  1. Det där med doft är verkligen spännande! När jag känner lukten av rosentvål då tänker jag alltid på min mormor, så luktade det hemma hos henne.

    Spännande recept! Låter gott /Liza

    SvaraRadera