lördag 24 juli 2021

Cevapcici med ajvarsås - ett insta inspo

Med vår tids tillgång till internet så är det iallafall inte särskilt svårt att hitta inspiration till matlagning. Hela världens olika matkulturer finns ju tillgängliga!
Dagens recept är ett insta inspo.
@mathemmahososs la upp en bild på Cevapcici med ajvarsås som såg sååå gott ut 😋👌  Så det var jag bara tvungen att laga. Jag googlade på cevapcici och fick upp en länk till Zeinas kitchen. Så här skriver Zeina på sin blogg om biffarna. "Saftiga, smakrika och utsökta biffar från Balkan. Godast blir biffarna om de får stå i kylen flera timmar innan de steks. Avnjutes helst med det goda brödet lepinja, kajmak, ajvar och lök. Grilla gärna biffarna på grillen, då blir de magiskt goda"
Jag lagade biffarna efter Zeinas recept men serverade Libabröd till och gjorde en ajvarsås på 2 dl creme fraiche, ca 1 dl ajvar relish, 2 pressade vitlöksklyftor, salt och svartpeppar.
Och trots att jag valde att steka dem istället för att grilla så skulle jag vilja påstå att de ändå blev magiskt goda :)


6 portioner
Ca 30 st biffar

1 kg köttfärs av valfri sort
(gärna med hög fetthalt)
3 st vitlöksklyftor
0,5 gul lök
1 dl kolsyrat vatten
1 tsk bikarbonat
(gör köttet saftigt)
salt och svartpeppar
1,5 tsk paprikapulver

Gör så här
Riv eller mixa löken tills det blir en fin massa.
Pressa eller riv vitlöksklyftorna.
Lös upp bikarbonatet med kolsyrat vatten.
Blanda sedan ihop alla ingredienser till biffarna i en bunke.
Täck bunken väl och låt stå i kylen i minst 12 timmar,
gärna upp till 24 timmar.
Det ger godast smak och bäst konsistens på biffarna
om köttet får stå i kylen ett bra tag.
Fukta händerna och forma till små avlånga biffar.
Stek dem i olja ca 3 min på varje sida
eller grilla dem på grillen.
Servera med bröd, ajvarsås och grönsaker.

Är ni nyfikna på mitt instagramkonto så heter jag @minlillakokvra även där.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar