onsdag 21 juli 2021

Zucchinigryta med champinjoner och purjolök

Mannen har fortfarande semester och sköter marktjänsten när jag har börjat jobba igen, men jag tyckte han behövde lite avlastning ;) så idag stod jag för maten efter jobbet och bjöd på vegetarisk gryta med pasta. Blev mycket gott! 

Recept Toves kök

Zucchinigryta med champinjoner, purjolök och dijonsenap
4 portioner

200 g skivade champinjoner
1 msk rapsolja
ca 100 - 150 g strimlad purjolök
ca 800 g zucchini
2 tsk grillkrydda
1 - 2 krm torkad oregano
1 msk tomatpuré
1 dl vatten 
1 svampbuljongtärning
1 msk dijonsenap
2 dl crème fraiche
salt och grovmalen svartpeppar
Till servering
Pasta och riven lagrad ost, t.ex. parmesan

Gör så här
Skölj och ansa zucchinin
och skär den i små tärningar. 
Stek svampen utan fett i stekpannan
tills det mesta av vätskan som svampen ger ifrån sig har dunstat.
Tillsätt oljan, purjolöken och zucchinin.
Låt allt steka på hög värme i ca 10 -15 minuter,
eller tills allt fått lite färg och mjuknat lite grann.
Rör om några gånger under tiden.
Tillsätt grillkryddan, oreganon och tomatpurén.
Låt allt steka under omrörning i ytterligare ca 1 minut.
Häll i vattnet och smula i buljongtärningen.
Tillsätt dijonsenapen och crème fraichen.
Blanda allt väl.
Låt det småkoka i ca 5 minuter.
Smaka av med salt och svartpeppar.
 

2 kommentarer:

  1. Vad bra med recept på zucchini. Dijonsenap, crème fraiche och en buljongtärning kan aldrig bli fel. Den ska jag göra snart. I dag blir det torskrygg. Du undrade vad jag gör med druvorna. jag bara äter. En gång testade vi att göra vin men det blev inte så bra. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar som sagt göra gelé på mina druvor och i år tänkte jag prova på att koka glögg på vindruvorna som jag har blivit tipsad om. Men visst äter även jag av druvorna. Vår sort är söta och goda men inte så stora, men har förhållandevis en stor kärna, så det är mest kärna och mindre fruktkött i våra druvor. Kram

      Radera