måndag 24 januari 2022

Lapskojs

En rätt man minns från skolan. Och som jag tror är en vattendelare, antingen gillade man det eller så avskydde man det.
Jag tillhör dem som gillade och åt med god aptit om jag fick rödbetor till.


4 portioner

1 kg potatis
100 g smör
0,5 dl mjölk
1 burk konserverat kött
(tex salta biten, skinka, corned beef, picknickbog, spam)

salt
svartpeppar
malen kryddpeppar
worcestersås
Till servering

inlagda rödbetor
 
Gör så här
Skala och koka potatisen tills riktigt mjuk.
Häll av, men spara
kokvattnet.
Klicka i smöret och mosa potatisen med en stomp.
Tillsätt mjölk.

Öppna en burk konserverat kött,
hacka den grovt och rör ned i potatismoset.

Rör runt under svag värme till en jämn massa.
Späd med potatisvatten om det är för tjockt.

Krydda med salt och peppar,
ev. kryddpeppar och några stänk worcestersås.

Servera med inlagda rödbetor.

2 kommentarer:

  1. Jag är en av dem som älskar lapskojs. Maken kokade rimmad oxbringa för ett tag sedan och lagade rätten. Jag kunde inte låta bli trots att jag inte gärna äter rött kött längre. Salta biten går inte att få tag på längre tror jag. / Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, salta biten verkar inte tillverkas längre. Jag använde corned beef, som jag hittade på ÖB.

      Radera